RETTEN I KOLDING
DOM

afsagt den 22, juni 2020

Sag BS-8467/2018-KOL
Sag BS-25045/2018-KOL

Sagsoger 1
(advokat Preben Kenig)

Og

Sag BS-8468/2018-KOL
Sag BS-25072/2018-KOL

Sagsoger 2
(advokat Preben Konig)

mod

Sagsegte P/S
(advokat Tyge Trier)

og

Sagsegte
(advokat Tyge Trier)

0g

Adciteret A
(advokat Tyge Trier)

0g



Adciteret B
(advokat Tyge Trier)

0g

Adciteret C
(advokat Tyge Trier)

Denne afgerelse er truffet af Dommer.
Sagens baggrund og parternes pastande

Sagerne, der er anlagt som private straffesager, omhandler en artikelserie, som
Sagsegte P/S ved de medsagsegte, ansatte journalister, bragte 1 sine forskellige
medier, herunder pa Youtube, i 2018, hvilken artikelserie omhandle-de
sagseggernes roller 1 forbindelse med de sagsogtes beskrivelser af konkurssa-ger 1
lyset af virkningen af konkurskarantaenereglerne, og drejer sig bl.a. om strafansvar
og erstatningsansvar for pastaede aereforneermende sigtelser/kraen-kelser, herunder
et spargsmél om foreldelse af strafansvaret.

BS 8467/2018-KOL og BS 8468/2018-KOL er anlagt den 11. marts 2018 af sagse-
gerne mod Sagsegte P/S og administrerende chefredakter Sagsogte.

BS 25045/2018-KOL og BS 25072/2018-KOL er anlagt, som adcitationssager til
ovennavnte sager, den 11. juli 2018 af sagsggerne mod journalist Adciteret A,
journalist Adciteret B og journalist Adciteret C.

Sagseger 1, har i BS-8467/2018-KOL og BS-25045/2018-KOL, nedlagt folgende
pastande:

Pistand 1:
Sagsegte P/S, adm. chefredakter Sagsegte, journa-list Adciteret A, journalist
Adciteret B og/eller journalist Adciteret C straffes med bade.

Pistand 2:
Der optages 1 domsslutningen en bemerkning om, at folgende @refornermen-de
sigtelser/krankelser er ubefojede:

” Forstd Konkursrytteri: Sagsoger 1 Modellen.
I denne video kan du se og forstd, hvordan konkursrytteri i praksis foregar —
ogsa kal-det Sagsoger 1-Modellen” .



Og

” Hovedskurken er Sagsoger 1.

Og

” Konkurskongen: I kan ikke rore mig” .

Pistand 3:

Sagsegte P/S, adm. chefredakter Sagsegte, journa-list Adciteret A, journalist
Adciteret B og/eller journalist Adciteret C tilpligtes solidarisk subsidizert
alternativt at udrede en af retten fastsat sum til bestridelse af omkostningerne ved
kundgerelse i et eller flere offentlige tidender enten af domsslutningen alene eller
tillige af domgrundene.

Pistand 4:

Sagsegte P/S, adm. chefredakter Sagsegte, journa-list Adciteret A, journalist
Adciteret B og/eller journalist Adciteret C tilpligtes in solidum subsidizert
alternativt at betale sagseger en godtgarel-se pd kr. 100.000,- med procesrente fra
sagens anlag til betaling sker.

Pistand 5:

Adm. chefredakter Sagsagte tilpligtes at anerkende sagsagers ret til genmele over
for oplysninger af faktisk karakter i de som bilag 3, 5, 6, 8 og/eller 10 fremlagte
artikler som er egnede til at pafore sagseger skonomisk el-ler anden skade af
betydning.

Sagseger 2, har i BS-8468/2018-KOL og BS-25072/2018-KOL nedlagt folgende
pastande:

Pistand 1:
Sagsegte P/S, adm. chefredakter Sagsegte, journa-list Adciteret A, journalist
Adciteret B og/eller journalist Adciteret C straffes med bade.

Pistand 2:
Der optages 1 domskonklusionen en bemarkning om, at felgende arefornar-
mende sigtelser/krankelser er ubefojede:

” Konkurskongens topstramand er politiassistent” og/eller

" Danmarks konkurskonge nummer et, Sagsoger 1, far hjcelp af sin bror til at
omgd reglerne. Til hverdag er broren ansat som politiassistent” .



Pistand 3:

Sagsegte P/S, adm. chefredakter Sagsegte, journa-list Adciteret A, journalist
Adciteret B og/eller journalist Adciteret C tilpligtes solidarisk subsidiert
alternativt at udrede en af retten fastsat sum til bestridelse af omkostningerne ved
kundgerelse i et eller flere offentlige tidender enten af domsslutningen alene eller
tillige af domgrundene.

Péistand 4:

Sagsegte P/S, adm. chefredakter Sagsegte, journa-list Adciteret A, journalist
Adciteret B og/eller journalist Adciteret C tilpligtes in solidum subsidiaert
alternativt at betale sagseger en godtgerel-se pa kr. 50.000,- med procesrente fra
sagens anlag til betaling sker.

De sagsogte har 1 BS-8467/2018-KOL og BS-25045/2018-KOL, overfor Sagsoger
1, nedlagt felgende:

PASTANDE
Sagsegte P/S og Sagsegte:
Principalt: Frifindelse (afvisningsdom, ikke rette sagsagte).

Subsidiert: Frifindelse (materien) for sagsegers fem pastande. Frifindelse for
betaling af kr. 100.000.

Journalist Adciteret A, journalist Adciteret B og journalist Adciteret C:

Principalt: Frifindelse for de nedlagte fem pastande, herunder frifindelse for be-
taling af kr. 100.000 til sagsoger.

Det bemarkes, at de fem sagsogte saerskilt nedleegger pastand om frifindelse for
badestraf grundet foraldelse, samt mest subsidizrt nedlegger pastand om
strafbortfald.

De sagsogte har 1 BS-8468/2018-KOL og BS-25072/2018-KOL, overfor Sagsoger
2, nedlagt folgende:

PASTANDE

Sagsegte P/S og Sagsegte:

Principalt: Frifindelse (afvisningsdom, ikke rette sagsagte).



Subsidiart: Frifindelse (materien) for sagsegers fire pastande om bedestraf
(straffeloven § 267 og § 268), mortifikation, omkostninger til offentliggerelse af
dom og godtgorelse.

Mere subsidiert: Frifindelse mod betaling af kr. 1.500.

Journalist Adciteret A, journalist Adciteret B og journalist Adciteret C:

Principalt: Frifindelse for sagsegers fire pastande om badestraf (straffeloven § 267
og § 268), mortifikation, omkostninger til offentliggerelse af dom og godt-gerelse.

Det bemarkes, at de fem sagsogte sarskilt nedlegger pastand om frifindelse for
bedestraf grundet foraeldelse, samt mest subsidiert nedlegger pastand om
strafbortfald.

Oplysningerne i sagen

Den 23. juni 2017 blev Sagseger 1 idemt konkurskarantene 1 4 sager ved So- &
Handelsretten. I kendelsen blev det angivet, at Sagseger 1 havde det som sin
levevej at afvikle andres nedlidende selskaber, og han havde i sit eget
prospektmateriale oplyst, at han havde behandlet over 300 selskaber. Efter hans
oplysninger 1 sagerne var der tale om et betydeligt storre antal selskaber. So- &
Handelsretten fandt, at Sagseger 1, som likvidator, havde udvist groft ufor-svarlig
forretningsforelse ved ikke at have sikret at bogferingslovens regler blev
overholdt, og ved ikke at have bragt likvidationerne rettidigt til opher. Sagseger 1
blev herfor idemt konkurskarantaene i sammenlagt 12 ar. Sagseger 1 kerede
kendelsen til landsretten.

Den 13. september 2017 var der en sms-korrespondance mellem jourrnalist
Adciteret B og Sagseger 2, hvor journalisten opfordrede Sagseger 2 til at udtale
om sin rolle 1 Sagseger 1's selskaber. Dette afviste Sagseger 2. Journalisten
meddelte samtidig, at man ville bringe en historie om Sagseger 1's aktiviteter og
hans karantenesager og straffesag, og at man deri ville om-tale Sagseger 2 som
stramandsdirektor og omtale hans ansettelsesforhold i1 Politiet. Sagseger 2 beskrev
herefter sin og Sagseger 1's roller og ar-bejdsfordelingen 1 virksomheden.
Sagseger 2 vendte ikke tilbage pa en fore-sporgsel om at deltage i et interview.

Den 16. september 2017 blev der af Sagsegte P/S publiceret en artikel, der var
skrevet af Adciteret A, Adciteret C og Adciteret B. Artik-len havde folgende
overskrift:




” Det store tag-selv-bord:
Konkursryttere snyder Skat for millioner”

I en billedtekst i artiklen var der anfort folgende:

”Vi er i gang med et storre graveprojekt om konkursryttere. Hovedskurken er
Sagseger 1, der gennem 15-20 ar har opereret pé kanten af reglerne med at overtage
virksomheder for at lukke dem i en konkurs 1 skifteretten.”

I artiklen var der indsat felgende indledning:

”Konkursryttere snyder hvert ar fellesskabet for millioner af kroner. I artikelseri-en
Det store tag-selv-bord forteeller Avis, hvordan det foregér, og vi konfronterer
bagmand, strimaend og magteslose myndigheder, som ikke evner at stoppe”

Den 18. september blev der pa Sagsegte P/S fulgt op med en artikel, der var
skrevet af de samme journalister. Artiklen havde overskriften:

” Konkurskongen: I kan ikke rere mig”

I artiklen var der bl.a. anfert folgende:

Sagseger 1 er Danmarks konkurskonge — pé syv 4r har han stiet bag mere end
600 konkurser. Myndighederne og kuratorerne har vzeret efter ham i are-vis,
men han Kkerer ufortredent videre. Avis har medt konkurskon-gen pa hans
kontor.

Han er manden, myndighederne opfatter som en plage — selv ser han sig som en
samfundshj&lper. Han er med over 600 konkurser bag sig Danmarks konkurs-konge,
der ikke er bleg for at satte sin nermeste familie foran sig, nar det gavner hans
forretning. Og han er manden, der spiller en hovedrolle i Avis' afdeekning af ” Det
store tag-selv-bord” .

Mod Sagseger 1, der har gjort det til en levevej at lukke virksomheder pd en méde,
hvor Skat og andre kreditorer aldrig ser en krone.’

-Hvad betyder det for dig og din forretning, at myndighederne har frataget dig retten
til at drive virksomhed ved at give dig en bunke konkurskarantcener?

-Ingenting, siger Sagseger 1.

-Hvad betyder det for dig og din forretning, at du er tiltalt for grov momssvig og grov

overtreedelse af straffelovens bestemmelser om bogforing?



-Ingenting, siger Sagseger 1.

Bernene ejer selskabet
Avis har medt konkurskongen Sagseger 1 pé hans kontor i Holdingselskab
S.M.B.A.s pa Adresse 1 i By 1.

Det er mine bern, der ejer firmaet. Og det er min bror, der er direktor.
-Hvor gamle er dine born?

-De er ni og elleve ar. Jeg skal ikke eje noget, fordi jeg har en stor gaeld. S& kom-mer
de og tager selskabet fra mig. Jeg kommer aldrig til at eje noget.

-Hvem driver reelt firmaet?

-Nér det er familiemedlemmer, er det lidt nemmere at fa indflydelse. Jeg kontrol-lerer
virksomheden ved, at jeg kontrollerer mine begrn.

-Hvem er reelt direktor?

-Selskabet er ledet af mig. Jeg star ikke som direkter, men jeg har fuldmagt. Den
model har jeg valgt af hensyn til konkurskarantenerne. Hvis jeg bliver demt i
landsretten ogsa, skal jeg ud af alle selskaber, og det har jeg forberedt mig pa.

-Din bror er altsa stramand?

-Det er familie. Det er stadig Familienavn, det handler ikke om at skjule sig
(Sagseger 1's bror hedder Sagseger 2, red.). Han har i realiteten ikke noget med mi-
ne firmaer at gore. Han skriver bare under pa regnskaberne.

I en opsamlende artikel, der blev publiceret den 19. september 2017, og som var
skrevet af de samme journalister, blev de tidligere udsagn i det veesentlige gen-
givet. Der var yderligere gengivet folgende udsagn fra interviewet med Sagsoger
1:

2

”Jeg setter bare mit honorar op.”

Sagseger 1 er blevet ramt af 12 konkurskarantener — syv 1 Se- og Handelsret-ten og
fem 1 Skifteretten i Nastved,



-Det kommer ikke til at betyde noget for min forretningsmodel. Jeg skal bare lave
smé @ndringer. Jeg skal ikke selv vaere ansvarlig som direkter, men ma hyre af-
viklingsdirekterer. Der er tusind, der gerne vil have 5.000 kroner for at vaere di-rektor
i 14 dage. Jeg har 20 af dem p4 vej. De henvender sig selv til mig og tilby-der deres
assistance. Jeg far bare en sterre udgift og ma satte mit honorar op (som er pa
25.000-50.000 kroner pr. selskab i gjeblikket, red.).

2

I en artikel, der blev publiceret den 21. september 2017, som var skrevet af de
samme journalister, var der bl.a. anfort folgende:

” Konkurskongens topstrimand er politiassistent”

Artiklen bragt et portreetfoto af Sagseger 1 og Sagseger 2, der stod pa en strand.
Underteksten til billedet var folgende:

” Sagseger 1 (til venstre) er manden, der stir bag flest konkurser i Danmark.
Sagseger 2 (til hejre) er politiassistent ved Politiet og strimandsdirekter i det
holdingselskab, som Sagseger 1 driver sin konkursforretning fra. Foto fra Facebook.”

Fotoet blev endvidere anvendt 1 beskaret form 1 artiklen.

Det pagaeldende foto blev desuden publiceret som forsidefoto den 22. septem-ber
2017 under folgende tekst:

”Politimand i dobbeltrolle:

Konkurskongens bror opererer som stramand.”

I artiklen den 22. september 2017 var der anvendt samme overskrift som i artik-len
af 21. september 2017. Under overskriften var anfort folgende:

”Danmarks konkurskonge nummer et, Sagseger 1, far hjelp af sin bror til at omga

reglerne. Til hverdag er broren ansat som politiassistent.”

Pa baggrund af en klage fra Sagseger 1 og Sagseger 2 med over artikler-ne, skrev
chefredakter Person 1, Avis, den 25. september 2017 en mail til Sagseger 1 og
Sagseger 2 med folgende indhold:

”Kere Sagseger | og Sagseger 2

Tak for tilbagemeldingen pa artikelserien om det store tag-selv-bord.
Og lad mig bare starte med en beklagelse. Billedteksten, hvor Sagseger 1 bli-ver
omtalt som “hovedskurken” , er selvfolgelig ikke i orden og er her til morgen



forsegt fjernet fra de nyhedssites, hvor den optrader. Formalet med artikelserien har
veaeret at belyse en forretningsmetode omkring konkurser, og i den forbindel-se er det
ungdvendigt at heefte den slags betegnelser pd hovedakteren. Derfor be-klager jeg
selvfolgelig, at billedteksten er sluppet igennem.

Hvad angar de ovrige punkter, sé lad os tage dem ét ad
gangen.

Videoen pa Youtube om lukning af konkurstruede virksomheder er en sammen-
treekning af adskillige interviews med jurister med ekspertise 1 konkurslovgiv-ning
og interviewet med Sagseger 1. Det er ikke et forseg pé at treenge ind i juraen bag
eller fremlaegge en gor-det-selv-version pa video. Det er en journali-stisk formidling
af de mekanismerne, der traeder i kraft nar en virksomhed skal afvikles. I den type
formidling er der desverre ikke plads til alle detaljer.

S4 er der citatet I kan ikke rere mig” Efter min mening er det en helt legitim
journalistisk sammenskrivning af indholdet i de to ferste citater i interviewet, hvor
Sagseger 1 svarer “ingenting” pa to spergsmal om, hvorvidt myndighederne har en
mulighed for at stoppe forretningsmetoderne.

I forhold til brug af privat foto fra Facebook er der ret vide rammer. Pa baggrund af
en udtalelse fra Folketingets ombudsmand slog Pressenavnet i 2010 fast, at medier
kan bringe billeder fra d&bne Facebook-profiler. Ogsé uden at sperge eje-ren af
profilen. Sagseger 2's profil er ben. I visse tilfalde kan det ogsa inden-for rammerne
at bringe tekst og billeder fra lukkede Facebook-profiler. Las ek-sempelvis denne
kendelse fra Pressenaevnet: https://www.retsinforma-tion.dk/Forms/R0710.aspx?
id=141439.

I journalistisk sammenhang understreger historien om Sagseger 2 som indsat
direkter, der til daglig arbejder hos politiet, at Sagseger 1 har ret, nar han si-ger, at
myndighederne “ingenting” kan gere ham, selv om han er frataget retten til at drive
virksomhed. Hvad angar betegnelsen “’stramand” , sa vurderer jeg, at det er en
almindelig betegnelse for en person, der handler pé andres vegne. I be-tegnelsen
ligger ikke en vurdering af lovligheden; kun at Sagseger 2 i realite-ten ikke har noget
med firmaet at gare, men bare skriver under pa regnskaberne.

Vi er selviolgelig helt indstillede pa, at modtage de foreslaede rettelser i den &nd, der
er sendt; nemlig som positiv feedback. Vi vil derfor gerne tilbyde jer begge et
uddybende interview, hvor der bliver mulighed for at praecisere nogle af de em-ner,
der er nevnt sidst i mailen.”

Den 25. september 2017 skrev Sagseger 1 og Sagseger 2 til Sagsagte P/S og
kreevede ret til genmale vedrerende fire forhold, som var: 1) YouTu-




10

be videoen, 2) citatet: "'l kan ikke rore mig” , 3) udtrykket "Hovedskurken” , og 4)
brugen af et privatfoto og teksten “Topstrdmand”

I en e-mail af 27. september 2017 svarede chefredakter Person 1 bl.a. folgende:

2

Kere Sagsoger 1

Jeg er glad for, at du accepterer min beklagelse af, at udtrykket “hovedskurken” har
fundet vej til en billedtekst pé nettet. Det er, som jeg skrev, unedvendigt at opfinde
den slags udtryk for at tydeliggere pointen i historier som denne. Umid-delbart ligner
det nu ogsa mere en fejl end et overlagt forseg pé at peppe histori-en op — mit gat er,
at udtrykket optraeder i en tekst, der har overlevet fra fotobe-stillingen og aldrig var
tilteenkt offentliggerelse. Men det skete altsé, og det be-klager jeg. Ikke mindst fordi
omdrejningspunktet i den del af serien, hvor du ind-gar, netop er, at man fuldt lovligt
kan lade sin virksomhed ga konkurs pa den made, du anbefaler.

I gvrigt mener jeg, at artikelserien holder sig indenfor de presseetiske regler.
Youtube-videoen er tydeligvis en journalistisk — naermest stilistisk — bearbejdning af
en kompliceret juridisk manevre, hvor det ikke er muligt at gennemga alle de-taljer. I
videoen er der ingen pastande om, at modellen skulle vere ulovlig.

Jeg mener ogs4, at citatet er fuldt dekkende for indholdet i interviewet, og pres-
seetisk er der for sd vidt heller ikke noget problem i at bruge “’skurk” om en per-son,
der fra flere sider er under anklage for at udnytte hullerne i lovgivningen. Det er ikke
en betegnelse, der kraever juridisk rygdakning som eksempelvis svindler, bedrager
eller kriminel. Min beklagelse gér pa, at det i sammenhengen var ungdvendigt at
bruge udtrykket. Historien om din forretningsmodel ville ha-ve staet mere klart uden.

Endelig er der billedet som ligger frit tilgeengeligt pa Facebook og som ikke er
anvendt i en kreenkende sammenhang. Presseetisk er det problemfrit at bruge det,
som vi har gjort.

2

Den 5. november 2017 indgav Sagseger 2 anmeldelse til Sydestjyllands Politi mod
Sagsegte P/S for overtreedelse af straffelovens § 264 d. Anmeldelsen har ef-ter det oplyste
ikke fort til, at der er indledt en efterforskning mod eller rejst sigtelse mod Sagsegte P/S.



11

Den 21. december 2017 afsagde @stre Landsret kendelse i en raekke sager om kon-
kurskarantene, som var karet af Sagseger 1. I afgorelsen anforte landsretten bl.a. felgende:

2

Landsretten finder, at (Sagseger 1's) virke i de tre selskaber under de anforte
omstendigheder, hvorunder han ikke varetog en likvidators opgaver, mé anses som
forretningsforelse under manglende udevelse af enhver form for ledelsesbe-fojelser
og som forretningsferelse med en organisering af afviklingen, hvis reelle formal var
at slore de konkursramte selskabers baggrund og forhold, hvilket han for hvert af de
tre selskaber modtog et ikke ubetydeligt honorar for.

Thi bestemmes:

Se- og Handelsrettens skifterets kendelse stadfastes, saledes at der herved pa-legges
(Sagseger 1) konkurskarantene i 3 dr plus 3 ar plus 3 ar, i alt 9 ar, og saledes at de tre
karanteneperioder skal lgbe i forleengelse af hinanden.

(Sagseger 1) mé ikke i denne 10-ars-periode deltage i ledelsen af en er-
hvervsvirksomhed uden at haefte personligt og ubegranset for virksomhedens
forpligtelser.”

Den 3. januar 2018 blev Sagseger 1 demt 1 Kebenhavns Byret i en straffesag, hvor
anklageskriftet var modtaget i byretten den 12. december 2016, for over-treedelse
af straffelovens § 289, jf. momsloven og en raekke overtredelser af straffelovens §
302, stk. 1, nr. 2, jf. bogferingsloven. Sagsager 1 blev idemt 8§ méneders faengsel,
der pa grund af lang sagsbehandlingstid blev gjort betinget. Han blev samtidig
frakendt retten til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirk-somhed her i landet eller
i udlandet uden at hafte personligt og ubegrenset for virksomhedens forpligtelser 1
2 ar. | byrettens dom blev der bl.a. pd grundlag af Sagseger 1's egen forklaring lagt
folgende til grund:

2

Generelt om forhold 2-27

Hans vederlag for bistanden udgjorde mellem 20-25.000 kr., hvis virksomheden bare
skulle lukkes og 40.000 kr., hvis der skulle ske vurdering af aktiver af en fag-kyndig
tillidsmand og efterfelgende overdragelse af aktiver til et nyt selskab.



12

Han varetog efter sin forklaring ikke den efterfolgende bogfering, idet der som regel
ikke var noget at bogfore. Han har videre forklaret, at det ikke blev dreftet, fordi det
ikke var hans opgave. Han har ydet sddan bistand til 612 selskaber.

Det lgges efter bevisfarelsen til grund, at tiltalte i ingen af selskaberne — ud over
forespoargsel til den tidligere ledelse - faktisk underseggte, om regnskabsmaterialet var
til stede, eller i hvilket omfang der var bogfort.

Alle selskaber gik konkurs efter, at tiltalte var indtrddt som direkter/likvidator. Efter
bevisforelsen lagges det til grund, at kurator hver gang sendte et sdkaldt
ledelsesbreyv til tiltalte og bad om at fa tilsendt en raeekke dokumenter, herunder
regnskabsmateriale, og at kurator i intet tilfae1de modtog noget regnskabsmate-riale
fra tiltalte.

Den 15. maj 2018 afsagde Pressenavnet kendelse vedrerende de klager Sagsoger 1
havde indgivet mod Sagsegte P/S. I kendelsen er der bl.a. anfert folgende:

2

God presseskik

Misvisende oplysninger

Dertil leegges det pé baggrund af oplysningerne i Kebenhavns Byrets afgerelse af 3.
Jjanuar 2018 til grund, at Sagseger 1 som ejer af og direkter for selskabet Virksomhed
A/S iperioden fra 2001 til 2004 systematisk anvendte en forretningsmodel, hvor han
mod et ikke ubetydeligt vederlag indtradte som af-viklingsdirekter/likvidator i
kortere og lengere perioder i skonomisk nedlidende selskaber, indtil selskaberne gik
konkurs. Sagseger 1 har til retten forklaret, at han har ydet sddan bistand til 612
selskaber, der alle gik konkurs efter, at Sagseger 1 var indtradt som
direktor/likvidator. Det fremgar yderligere af byret-tens afgerelse, at Sagsoger 1 har
fortsat sit virke med at afvikle nedlidende selskaber efter samme forretningsmodel.
Pressenavnet leegger i den forbindelse til grund, at dette er sket ved Sagseger 1's
virke gennem selskabet Holdingselskab S.M.B.A..

bl

- Udsagnet "Hovedskurken’
Sagseger 1 har klaget over, at udsagnet “hovedskurken > fremstiller ham som skyldig
til skade for ham i forhold til de pé tidspunktet verserende retssager mod ham.

P4 baggrund af oplysningerne om Sagseger 1's forretningsmodel 1 Koben-havns
Byrets dom af 3. januar 2018 samt pd baggrund af Sagsegte P/S' op-



13

lysning om, at en repraeesentant for Kammeradvokaten har godkendt indholdet af
YouTube-videoen, finder Pressen@vnet, at Sagsegte P/S ikke har overskre-det de
vide rammer for redigering ved at undlade at medtage de, ifolge Sagseger 1,
manglende oplysninger om hans forretningsmodel. Naevnet finder sale-des, at
indholdet af videoen er tilstreekkelig retvisende for den af Sagseger 1 anvendte
forretningsmodel, hvorfor der heller ikke er grundlag for at udtale kri-tik af; at
Sagsegte P/S undlod at berigtige indholdet af YouTube-videoen, da Sagseger 1
efterfolgende anmodede herom.

Pressenavnet finder, at udsagnet "hovedskurken ™ isoleret set var uhensigtsmas-sigt
at anvende pa tidspunktet for artiklens offentliggerelse i september 2017,

hvor Sagseger 1 afventede landsrettens afgerelse om konkurskarantene

samt var tiltalt i en straffesag. Dog finder naevnet, at udsagnet i den sammen-hang
det er anvendt i billedteksten, samlet set fremstdr som Sagsegte P/S' vurdering og
ikke giver indtryk af, at Sagseger 1 har handlet ulovligt, men n&rmere at han har
handlet ”pd kanten af reglerne ”. Pa denne baggrund finder naevnet ikke tilstreekkelig
grundlag for at udtale kritik af udsagnet. Pressenavnet har dog noteret sig, at
Sagsegte P/S har tilkendegivet at ville slette udsag-net fra artiklen.

- YouTube-videoen

Sagseger 1 har klaget over, at YouTube-videoen ” Forstd konkurs-rytteri: Sagsoger
I-modellen” kranker hans privatliv ved at anvende hans navn, ligesom fak-tuelle
oplysninger af betydning for, hvordan han i realiteten gennemforer sine
virksomhedsoverdragelser, mangler. Han har yderligere klaget over manglende
foreleggelse og manglende berigtigelse.

Pressen@vnet finder dog, at indholdet i videoen, herunder overskriften ~* Forstd
konkurs-rytteri: Sagsager 1-modellen ” kunne vere kreenkende eller skadelige for
Sagseger 1, der pé tidspunktet for videoens offentliggorelse afventede lands-rettens
afgerelse 1 hans karesag vedrerende hans pélagte konkurskarantener, samt at han var
tiltalt 1 en straffesag relateret til hans forretningsmodel. Sagsegte P/S burde derfor
have indhentet en kommentar fra Sagseger 1 inden offentliggerelsen af YouTube-
videoen, s& hans kommentarer kunne have veret bragt i sammenhang med
beskyldningerne. Det geor i1 den relation ikke nogen forskel, at Sagseger 1's
kommentarer til sagen generelt blev bragt et par dage senere.

Navnet udtaler derfor kritik af Sagsegte P/S.

- Citatet "I kan ikke rore mig”
Sagseger 1 har klaget over, at han er fejlciteret i citatet "I kan ikke rore mig” .



14

Efter en samlet vurdering finder Pressenavnet, at Sagseger 1's gentagne svar
“ingenting ”, samt hans udtalelse ”Min virksomhed korer videre, uanset om jeg bliver
idomt bode eller feengsel. ” ikke kan give fuldt tilstreekkelig deekning for at samle
hans udtalelser i det konstruerede citat [ kan ikke rore mig . Pressen®vnet finder
saledes, at det konstruerede citat ma betragtes som et nyt sprogligt og mere pro-
vokerende udsagn, frem for redigering af hans faktiske udtalelser.

Det konstruerede citat er anvendt i overskriften og som mellemrubrik i henholds-vis
artiklen ” Konkurskongen: I kan ikke rove mig” ” og artiklen ” Det sagde konkurs-
kongen” . P4 baggrund af Sagseger 1 udtalelser i artiklerne, finder Pressenzv-net, at
overskriften og mellemrubrikken ikke har tilstraekkelig deekning i artikler-ne.

Pressenavnet udtaler derfor kritik Sagsegte P/S.

Anonymisering og sletning (punkt B.8)
Sagseger 1 har anmodet om, at Sagsegte P/S fjerner hans navn fra YouTube-videoen
" Forstd Konkursrytteri -Sagsoger 1-modellen™ , og at videoen helt fjernes, safremt
den ikke berigtiges saledes, at det fremgar, at der udarbejdes en fagkyndig
vurderingsrapport og en juridisk overdragelse til "On-going priser . Han har
yderligere anmodet om, at citatet ”’/ kan ikke rore mig ” fjernes fra artikler-ne ”

Konkurskongen: I kan ikke rore mig
holdsvis den 18. og 19. september 2017.

og " Det sagde konkurskongen” bragt hen-

Pressenzvnet finder, at YouTube-videoen, der beskriver Sagseger 1's forret-
ningsmodel og som i overskriften betegnes som “konkursrytteri ” mé anses for
sarligt belastende for Sagseger 1, serligt i lyset af, at Kebenhavns Byret den 3.
januar 2018 kendte ham skyldig i groft momsvig og overtraedelse af bogfe-
ringsloven. Under hensyn til, at neevnet hverken udtaler kritik af Sagsegte P/S for at
anvende Sagsoger 1's navn 1 videoen eller af selve indholdet 1 YouTube-videoen,
finder nzvnet heller ikke anledning til at udtale kritik af, at Sagsegte P/S skulle have
imgdekommet anmodningen om at slette Sagsoger 1's navn fra videoen eller helt at

fjerne videoen.

Nevnet finder imidlertid som ovenfor anfert, at det konstruerede citat ”’I kan ikke
rave mig ” er i strid med god presseskik. Citatet ma i ssmmenhangen anses for
sarligt belastende for Sagseger 1's omdemme, ligesom citatet allerede pé tidspunktet
for artiklernes offentliggerelse manglede deekning i Sagseger 1's faktiske udtalelser.
Pressenavnet udtaler derfor kritik af, at Sagsegte P/S ikke imodekom Sagseger 1's
anmodning om at fjerne citatet fra de paklagede artikler.



15

Genmcele

Under henvisning til det ovenfor anferte under god presseskik vedrerende det
konstruerede citat '/ kan ikke rore mig ” finder neevnet, at citatet giver et forkert
indtryk af, at Sagseger 1 skulle have udtalt sig sidan. Da det konstruerede ci-tat er
egnet til at pafere Sagseger 1 okonomisk eller anden skade af betyd-ning, er han
berettiget til at fa bragt et genmele, som er indeholdt 1 nedenstdende
offentliggorelsestekst.

Olffentliggorelse af neevnets kendelse

I medfoer af medieansvarslovens § 49 pélegger Pressenavnet herefter den an-
svarshavende redakter af Sagsegte P/S at offentliggere nevnets kendelse i den
lobende nyhedsstrom pa de hjemmesider, hvor artikler med den kritiserede omtale
har veret bragt med folgende tekst til en illustration af na@vnets logo:

?[rubrik]
Pressenavnet kritiserer Sagsegte P/S

[underrubrik]

Sagsegte P/S fér kritik for manglende foreleggelse af YouTube-vi-deoen
Forstd Konkursrytteri - Sagsoger I-modellen ” og Sagseger 1 far ret til
genmele for fejlcitat.

[tekst]

Sagsegte P/S omtalte i september 2017 konkursrytteri og i den for-bindelse
bragte Sagsegte P/S en YouTube-video, hvor en forret-ningsmodel blev
navngivet efter Sagsoger 1. Forretningsmodellen be-skrev, hvordan Sagseger 1
har drevet forretning pé at overtage nedli-dende virksomheder, der
efterfelgende er géet konkurs.

Sagseger 1 har klaget til Pressenavnet over Sagsogte P/S' be-skrivelse af
forretningsmodellen, som, ifalge ham, mangler en beskrivelse af, at der
“udarbejdes en fagkyndig vurderingsrapport og en juridisk over-dragelse til
"On-going priser” . Pressenavnet finder, at indholdet af YouTu-be-videoen ma
anses for retvisende, men at oplysningerne i videoen, her-under overskriften
Forstd konkurs-rytteri: Sagsoger 1-modellen ” kunne vare krenkende eller
skadelige for Sagseger 1, der pd tidspunktet for videoens offentliggerelse
blandt andet var tiltalt i en straffesag relateret til den beskrevne
forretningsmodel. Sagsogte P/S burde derfor have indhentet en kommentar fra
Sagseger 1 inden offentliggorelsen, si hans kommentarer kunne have veret
bragt i sammenhaeng med beskyld-ningerne.

Pressenzvnet har derfor udtalt kritik af Sagsegte P/S.



16

I to artikler blev Sagseger 1 i rubrikken og underrubrikken citeret for at have
udtalt ”’/ kan ikke rore mig ” i relation til omtale af verserende retssager imod
ham. Sagseger 1 har ikke udtalt sig sddan. Det konstruerede citat ma betragtes
som et nyt sprogligt og mere provokerende udsagn end det, Sagseger 1 faktisk
har udtalt. Pressenavnet har derfor udtalt kritik af det konstruerede citat og af,
at Sagsegte P/S ikke fjernede citatet, da Sagseger 1 anmodede herom.
Pressen®vnet har pélagt os at bringe ovennevnte meddelelse.

Hele kendelsen fra Pressenavnet kan laeses pa: pressenaevnet.dk”

2

Det er oplyst, at Sagsegte P/S har opfyldt kendelsens bestemmelser om
offentliggorelse.

Den 15. maj 2018 afsagde Pressenavnet kendelse vedrerende den klage Sagseger
2 havde indgivet mod Sagsegte P/S. I kendelsen var bl.a. an-fort folgende:

2

God presseskik
Sagseger 2 har klaget over, at artiklen kreenker hans privatliv, og at overskrif-ten

”Konkurskongens topstramand er politiassistent” er misvisende.

Offentliggorelse af private oplysninger

Sagseger 2 har klaget over, at artiklen har kranket hans privatliv ved at inde-holde
personoplysninger om hans daglige beskaftigelse samt bringe et privat po-
rtraetbillede hentet fra hans Facebook-profil, der er en lukket profil med begran-set
tilgaengelighed.

Sagsegte P/S finder, at omtalen af Sagseger 2 er af almen interesse, for-di han er
direkter i sin bror, Sagseger 1's, virksomhed, der blandt andet har afviklet
konkurstruede virksomheder. Sagsogte P/S har yderligere anfort, at Sagseger 2's
Facebook-profil er en aben profil, hvorfor det ikke er i strid med god presseskik at
bringe billedet.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan kraenke
privatlivets fred, skal undgas, medmindre klar almen interesse kraver offentlig
patale. Det enkelte menneske har krav pa beskyttelse af sin personlige anseelse, jf.
punkt B.1.

Af artiklen fremgar folgende:
”Men i toppen af kransekagen er Holdingselskab S.M.B.A., som Sagseger 1

driver sine forretninger igennem. Firmaet er ejet er hans bern pa ni og 11 ar, og

direktoren er Sagseger 1's bror, Sagseger 2.




17

Dermed er Sagseger 2 en neglefigur i forhold til at holde Sagseger 1 model i
gang.

Samtidig med at Sagseger 2 er strimand for sin bror, er han ansat som
politiassistent ved Politiet.

-Han har i realiteten ikke noget med mine firmaer at gere. Han skriver bare
under pa regnskaber.

Selskabet er ledet af mig, har Sagseger 1 sagt om sin bror.”

Pressenavnet finder, at omtale af virksomhed, der driver forretning pa at overta-ge
nedlidende virksomheder, der efterfelgende ender med at ga konkurs, har of-fentlig
interesse. Det samme gor sig gaeldende i forhold til personer, der har en ledende rolle
sdsom direktor i en sddan virksomhed. Pa baggrund af Sagseger 1's udsagn om sin
bror Sagseger 2's funktion 1 Holdingselskab S.M.B.A., som ikke er bestridt af

Sagseger 2, samt oplysningerne fra CVR-registret, hvoraf det fremgar, at Sagseger 2
er direkter i Holdingselskab S.M.B.A., finder navnet ikke grundlag for at fastsla, at

Sagseger 2's privatliv skulle vare kran-ket ved, at Sagsegte P/S navner ham ved
navns navnelse, og i den forbin-delse omtaler hans hovederhverv som politiassistent.

Det er Pressenavnets opfattelse, at oplysninger, der kan hentes fra en ”dben ”
Facebook-profil, er at betragte som offentligt tilgeengelige, dog kan der vare tale om
et brud pa de presseetiske regler, hvis et privat billede tages fra en dben pro-fil, men
anvendes i en sammenhang, der kan vere kreenkende. Oplysninger pé lukkede
profiler (med begranset tilgeengelighed) er derimod som udgangspunkt forbeholdt de
personer, der har fiet tilladelse til at have adgang til profilen. Der-for har medierne
som udgangspunkt ikke adgang til at bruge disse informatio-ner, medmindre
materialet fra den lukkede profil har sé stor samfundsmeessig in-teresse, at
offentliggarelsen overstiger hensyn til indehaveren af profilen.

Ifolge Folketingets Ombudsmands udtalelse af 9. november 2011 kan materiale pa
profiler med begraenset adgang i nogle tilfelde sidestilles med offentligt til-gaengeligt
materiale, hvis profilen har et meget stort antal “venner  tilknyttet, uden
profilindehaveren har et personligt kendskab hertil.

Parterne er ikke enige om, hvorvidt Sagseger 2's Facebook-profil var “dben ” eller
“lukket ” (med begraenset adgang) pd tidspunktet for Sagsegte P/S indhentelse af
billedet af Sagseger 2 og Sagsager 1. Pressenavnet finder, at bille-dets indhold ikke

kan betragtes som krankende for Sagseger 2, da billedet alene er et portratbillede af
de to bredre med en bl himmel som baggrund. Uan-set opsatningen af Sagseger 2's
Facebook-profil finder nevnet, at omtalen som anfert ovenfor er af offentlig
interesse. Efter en samlet vurdering finder naev-net ikke tilstraekkelig grundlag for at
fastsla, at Sagsegte P/S har kraenket Sagseger 2's privatliv ved at bringe billedet.
Nevnet udtaler saledes ikke kritik.



18

Overskriften
Sagseger 2 har klaget over, at overskriften ”Konkurskongens topstramand er po-

litiassistent ” er misvisende.

Af CVR-registret og artiklen fremgér det, at Sagseger 2 er direkter 1 virksom-heden
Holdingselskab S.M.B.A. Pressen@vnet lagger til grund, at det var fra den-ne

virksomhed, at Sagseger 1 pd tidspunktet for artiklernes offentliggorelse drev sin
forretning. Sagseger 1's og Sagseger 2's kommentarer om Sagseger 2's rolle i

virksomheden fremgér 1 artiklen, hvor Sagseger 1 udtaler sa-ledes:

”-Han har i realiteten ikke noget med mine firmaer at gore. Han skriver ba-re
under pé regnskaber.
Selskabet er ledet af mig, har Sagseger 1 sagt om sin bror.”

Pressen@vnet finder pd denne baggrund, at overskriften, herunder udsagnet
“topstramand ”’, ikke er misvisende, og at overskriften har dekning i artiklen. Pres-
senavnet udtaler derfor ikke kritik af overskriften, som ikke er uden faktisk
grundlag.

Sletning (punkt B.8)

Pressenzvnets finder, at omtalen af Sagseger 2's rolle i sin bror Sagseger 1's
virksomhed, der har drevet forretning pa at overtage nadlidende virksom-heder,
hvorefter disse er giet konkurs, mé anses for sarligt belastende for Sagseger 2. Dette
skal sarligt ses i lyset af Sagseger 2's hverv som politiassistent og den
omstendighed, at Sagseger 1 den 3. januar 2018 blev kendt skyldig i overtredelse af
blandt andet bogferingsloven af Kebenhavns Byret. Det fremgér af Sagsegte P/S'
omtale, hvordan Sagseger 2 er tilknyttet sin brors virksomhed, ligesom béade
Sagseger 1 og Sagseger 2's bemarkninger til omtalen fremgar af artiklen. Under

hensyn til, at nevnet ikke udtaler kritik af indholdet i artiklen, finder naevnet heller
ikke, at Sagsogte P/S skulle have imgdekom-met anmodningen om at slette artiklen
eller fjerne oplysninger fra denne. Nav-net udtaler derfor heller ikke kritik pa dette
punkt.

Genmeele
Pressenavnet finder, at den indsendte genmaleanmodning ikke vedrerer oplys-

ninger af faktisk karakter. Sagsogte P/S' brug af udsagnet ”* Konkurskongens

topstramand” ma i den konkrete sammenhang betragtes som en vurdering, som



19

ikke er uden beleg i de faktiske omsteendigheder. Sagseger 2 er siledes ikke
berettiget til at f bragt et genmeele.

2

Den 24. april 2019 stadfestede Hojesteret kendelsen fra Ostre Landsret om kon-
kurskarantener.

Af en udskrift af 17. maj 2018 fra Erhvervsstyrelsen fremgar det, at
Holdingselskab S.M.B.A. var registreret med adresse 1 By 1. I folge tegningsreglen
kun-ne selskabet tegnes af én direktor, og Sagseger 2 var registreret som direk-tor.
De reelle ejerforhold var Sagseger 2 med 50% ejerandele og Sagsager 1 med 50%
ejerandele, som bestod af indirekte besiddelser. Selskabet skifte-de den 22. juni
2016 adresse til Adresse 2 1 By 1, som er Sagsager 1's bopalsadresse. Den 11.
oktober 2016 fratrddte Sagseger 1, og Sagseger 2 tiltradte som direkter. Sagsoger 2
var besiddende i By 1.

Forklaringer

Sagseger 1 har forklaret, at han tidligere har ejet en sterre koncern, hvor han
beskeftigede sig med keb og salg af virksomheder. Koncernen havde en balance
pa cirka 100 millioner kr. Koncernen gik ned. Han havde i gvrigt haft en karriere i

detailhandlen og er autodidakt.

[2010/2011 startede han den af sagen omhandlede form for virksomhed. Han
havde et gnske om at hjelpe virksomhedsejere, der var gaet ned med deres
virsomhed, séledes de kunne starte noget nyt op igen.

Nér han fik en sag ind, gennemgik han virksomheden for at se, om der var
grundlag for going drift. Hvis dette ikke var tilfaldet, fik han aktiverne vurde-ret
af en vurderingsmand til going concern priser. Pa den baggrund blev virk-
somhedens aktiver solgt til hgjeste vardi med videre drift for gje. Salget af akti-
verne skete oftest til den hidtidige virksomhedsejer, der kaebte aktiverne ind i et nyt
selskab, saledes driften kunne fortsatte der. Han overtog selv anparter-ne/aktierne i
det gamle selskab. Det var saledes ham selv, der stod som ejer af kapitalandelene i
de selskaber, der pa denne made fik aktiver overdraget til den hidtigdige ejer 1 et
nyt selskab. Denne model opherte han med 1 2017. Herefter hyrede han nogle
venner, der blev sat ind som direktorer i de pagaldende sel-skaber. Han deltog i det
videre forleb som konsulent. Det indebar bl.a., at han gik med vennerne, der var
ansat som direkterer, 1 skifteretten.

Han er ikke demt for noget i kraft af selve overdragelsesmodellen. Det er kor-rekt,
at han har fiet en dom for overtraedelse af momsloven og bogferingslov-givningen.
Selve modellen folger fuldt ud selskabsloven.



20

Det var 1 2017, at han begyndte at blive ramt af konkurskarantenesager. Det be-
tod, at han ikke matte sidde som ansvarlig i anpartselskaber og aktieselskaber. Det
var derfor, at han indsatte andre som direkterer i de selskaber, han skulle lukke for
kunderne. Det drejer sig bl.a. om sagerne, der er omfattet af Sg- og Handelsrettens
kendelse af 23. juni 2017 (ekstraktens side 67). Han har tabt 2 sa-ger til
Kammeradvokaten. Det var altid en ven eller bekendt, der blev sat ind som
direktor 1 selskaberne. Han gik med i skifteretten som bisidder.

Ved siden af dette har han og hans bror, Sagseger 2, en virksomhed med in-
visteringer i et system, der hedder Produkt. Det drejer sig om et stropsystem til
bilindustrien. Sagseger 2 administrerer patentrettigheder m.v. vedrerende denne
aktivitet. Aktiviteten drives i det selskab, der hedder Holdingselskab S.M.B.A..
Det er Sagsager 2, som er direktor 1 dette selskab. Holdingselskab S.M.B.A. har
intet med kon-kursselskaberne at gare. Det er udelukkende ham selv, som har med
den aktivi-tet at gore. Holdingselskab S.M.B.A. har aldrig erhvervet nogen
ejerandele 1 de pagaelden-de konkursselskaber. Sagseger 2 har aldrig veret indsat
som direkter i no-gen af de pagaldende konkursselskaber. Baggrunden herfor er, at
Sagseger 2 er poli-timand. Sagseger 2 skal derfor ikke have noget med disse
aktiviteter at gore.

Han bestrider, at Sagseger 2 er stramand. Han har aldrig sagt noget sédant til
journa-listerne. Han har tvaertimod sagt, at Sagseger 2 intet havde med aktiviterne
med kon-kursselskaber at gore. Holdingselskab S.M.B.A. er ejerselskab til andre
selskaber, som har med deres Produkt aktiviteter at gore.

Han blev kontaktet af journalist Adciteret B i august 2017. Han blev spurgt, om
han havde lyst til at deltage i et interwiev, der skulle dreje sig om nye regler om
konkurskarantene. Han accepterede at deltage, og interwievet fandt sted pa hans
kontor. Det er det interwiev som var i avisen den 16. septem-ber 2017 (ekstraktens
side 168). Der var overhovedet ingen tale om, hverken for eller under interwivet, at
han var konkursrytter. Det blev overhovedet ikke navnt, at han havde nogen sager
af den karakter. Sammen med journalisterne gennemgik han minutigst, hvorledes
hans model var. Det blev gennemgéet, hvorledes overdragelsen af anparterne i
selskaberne fandt sted. Han oplyste herunder journalisterne om, at aktiverne blev
vurderet af en vurderingsmand for overdragelse. Ingen af journalisterne talte om
konkursrytteri eller noget i den retning.

Han opfatter begrebet konkursrytteri som dekkende for bedrageri, skyldner-svig
eller lignende kriminel aktivitet. Han vil gerne understege, at han ikke er demt for
konkursrytteri eller lignende. Han er udelukkende demt for momslo-
vsovertredelser og overtreedelser af bogferingsloven. Han vil gerne understre-ge,
at man fortsat havde bogferingsmaterialet i selskaberne. Han er blevet demt for
ikke at have en kopi af materialet. Der er ikke tale om, at bogferingsmateria-



21

let var bortkommet, forsvundet, brendt, bortskaffet eller lignende. Han har al-drig
snydt SKAT i noget med konkursrytteri.

Journalisterne oplyste intet om, at de var i gang med et ”graveprojekt” om kon-
kursrytteri. De sagde ikke noget om, hvad de skulle bruge interveiwet til. De
prasenterede ham ikke for andre “konkursryttere” .

Foreholdt artikeloverskriften ’I kan ikke rere mig” (ekstraktens side 175) har han
forklaret, at han aldrig har sagt dette til journalisterne. Han forklarede jour-
nalisterne om Produkt aktiviteten, som han drev i fellesskab med sin bror og sine
bern, ligesom han fortalte om sine egne aktiviteter som konsulent.

12011 gik han personligt konkurs. Han kunne derfor ikke sta som ejer af anpar-
terne 1 Holdingselskab S.M.B.A.. Derfor lod han sine bern st som ejere. Hverken
hans bern, hans bror eller Holdingselskab S.M.B.A. har interesser i hans aktiviteter
med konkursselskaberne. Holdingselskab S.M.B.A. ejer interesser i et amerikansk
foretagende, som hans bern ogsa er ejere af.

Han tror simpelthen, at journalisterne misforstod tingenes sammenhang.

Foreholdt citater i artiklen af 18. september 2017 (ekstraktens side 170, 2. til 4.
afsnit), har han forklaret, at det er korrekt citeret. Han har svaret som anfert pa
begge spargsmal. Konkurskarantenerne og tiltalen for overtraedelse af strafte-
lovens bestemmelser om overtradelse af bogfaeringslovgivningen og momslov-
givningen betod ingenting for hans forretning.

Foreholdt citaterne i samme artikel (ekstraktens side 171, 6. til 11. afsnit), vedre-
rende hvem, der reelt drev firmaet, har han forklaret, at det selskab der omtales er
Holdingselskab S.M.B.A.. Han er korrekt citeret pa dette spergsmal.

Pé spergsmalet om, hvem der reelt var direkter, har han forklaret, at han ikke
erindrer, at han pd medet blev spurgt, om Sagseger 2 var stramand. Det er hans op-
fattelse, at Sagseger 2 ikke var strdmand.

Foreholdt et foto af ham og Sagseger 2 fra en artikel den 21. september 2017
(ekstrak-tens side 195) har han forklaret, at det er et portretfoto, som blev lavet af
en fo-tograf til deres foraldres guldbryllup. Fotoet var lavet kort for avisartiklen.
Det var Sagseger 2, som ejede fotoet. Han har ikke selv givet avisen tilladelse til at
bruge fotoet.

Foreholdt udtrykket ”Sagseger 1-modellen” (ekstraktens side 187) har han
forklaret, at det er den model, som beskrives 1 videoen. Journalisterne har dog
udeladt det, han understregede som meget vigtigt, nemlig at aktiverne blev
vurderet, og pengene for salget af aktiverne gik ind 1 konkursboet til kurator.



22

Journalisterne gav ikke nogen oplysning om, at de ville lave en video. Han op-
dagede det forst, da videoen blev offentliggjort. Han er ikke blevet spurgt, om han
ville kommentere pa det, der vises 1 videoen. Han har kun givet det ene in-terview,
der forte til den tidligere omtalte artikel. Det er dog korrekt, at journa-listerne
fulgte ham under straffesagen, og at de ogsa stillede ham sporgsmaél i lobet af
sagen. Han har dog aldrig udtalt sig om konkursrytteri eller ”Sagsager 1-modellen’
i den sammenheng. Han har ikke haft noget med bedrageri eller skyldnersvig at
gore.

b

I dag er han som folge af artiklerne ude for, at der er nogle banker, som ikke tor
rere ham. Det samme gor sig galdende for sd vidt angar visse revisorer. Han la-ver
stadig det samme arbejde. Han har fiet at vide, at det han foretager sig, er fuldt ud
lovligt.

Han forstar konkursrytteri saledes, at det drejer sig om at snyde kreditorerne. Det
er journalisternes vurdering, nar de betegner hans virksomhed som kon-kursrytteri.
Han synes dog at det er @rgerligt, fordi det ikke er det, han laver. Hans aktiviteter
har intet med konkursrytteri at gore.

Foreholdt udtrykket "Hovedskurken™ i billedteksten til det forste foto i artiklen af
16. september 2017 (ekstraktens side 168), har han forklaret, at han ikke af
journalisterne blev prasenteret for andre “skurke” . Begrebet blev overhovedet
ikke brugt i forbindelse med interviewet.

Formaélet med sagen er, at han vil have avisen til at genoprette hans @re, nar de nu
har lgjet. Det er ikke nok, at Pressena@vnet har truffet en afgerelse. Videoen findes
stadig pd Youtube. Videoen og artiklerne findes endvidere stadig pa Sagsegte P/S'
hjemmeside. Avisen har afslaet at fjerne eller berigtige videoer og artikler.

Adspurgt af de sagsogtes advokat har han forklaret, at han har lukket mange
selskaber. Han far nok 100 henvendelser arligt, som kan blive til en sag. Det er et
gennemsnit. Det passer meget godt, at han frem til 2017 havde lukket 600 sel-
skaber. Han var fortsat med sine aktiviteter efter artiklerne. Det vil sige, at han
gennemsnitlig har lukket 100 selskaber arligt, ogsa efter artikelserien.

Person 2 er en af de venner, som han indsatter som direktor 1 selskaberne. Det er
Person 2, som opkeber anparterne i de negdlidende selskaber. Det far Person 2
penge for. Nar sagen gar i skifteretten, deltager han selv som bisidder. Han far selv
om-kring 25.000 kr. fra virksomhedsejeren for sin bistand. Person 2 far 5.000 kr.
Samme dag, som aftalen bliver indgaet om assistance, bliver Person 2 direkte ejer
af virksom-heden. Han stér ikke leengere selv, som ejer af selskaberne.



23

Hele aktiviteten er indrettet pd, at den hidtidige virksomhedsejer ikke ensker at sta
som konkursramt. Han kan ikke se, at denne aktivitet er kontroversiel eller udtryk
for en aggressiv udnyttelse af reglerne. Han ved ikke, om politikerne brugte deres
tid forkert, ndr de udtalte sig om hans virksomhed. Han lytter selvfelgelig til kritik,
men han overholder loven.

Han forstar ’konefinten” saledes, at der er tale om overforsel af aktiver til ko-nen,
med henblik pa at bringe aktiverne i ly for kreditorerne, inden manden gér
konkurs. Det er ikke det han ger, nar han har sat sine bern ind som ejere af ak-
tierne 1 selskaber, han har interesser i. Man mé da for hans skyld gerne kalde det
“bernefinten” . Barn behover ikke at skyde penge ind. Hans bern har givet 0 kr. for
anparterne. Bornene har faet ejerbeviser.

Den 3. januar 2018 @ndrede han sin hidtidige praksis med hensyn til opbeva-ring
af bilag fra selskaberne, séledes han selv opbevarede bilagene. Baggrunden var, at
han fik dom for overtredelse af bogferingsloven. Det er korrekt, at han ikke
ankede dommen. Han undlod at anke dommen, fordi han ikke havde brug for mere
medieomtale af sin virksomhed. Han accepterede dommens resultat.

Det var i august 2017, at han fik en sms fra Adciteret B. Han mener, at det forst var
pa madet, at Adciteret B talte om, at der var kritik af hans forret-ningsmetoder.
Magdet blev atholdt mellem ham, Adciteret B og Adciteret A. Modet varede ca. 2'5
time.

Journalisternes spergsmél om betydningen af konkurskarantaner og tiltalen for
overtredelse af moms- og bogferingslovgivningen (ekstraktens side 170), be-
svarede han med ”ingenting” , fordi det netop ikke havde nogen indflydelse pa
hans forretning. Det har det fortsat ikke. I ovrigt var det forst i april 2019, at han
endeligt blev demt.

Pa spergsmalene om, hvem der reelt var direkter 1 selskabet (ekstraktens side 171)
sagde han til journalisterne, at Sagseger 2 var registreret som direktor i selska-bet,
men at Sagseger 2 ikke havde med konkurs og rekonstruktion at gere. Sagseger 2
er stadig direktor for Holdingselskab S.M.B.A., og han tager sig selv af kunderne.

12016 og 2017 gik hans honorarer pd 25.000 kr. pr. konkurssag ind i
Holdingselskab S.M.B.A.. De brugte en ekstern bogholder 1 Holdingselskab
S.M.B.A.. Bogholderen orienterede ogsd Sagseger 2 med kopier af bogfering m.v.
Sagseger 2 havde intet med sel-ve sagsbehandlingen at gore. Sagseger 2 skrev
under pa regnskaber. Det var re-visoren, som gennemgik regnskaberne med
Sagseger 2. Under interviewet spurgte Adciteret A ham om, hvorvidt han kunne
eje noget. Det var i den for-bindelse, han forklarede det med Sagseger 2 og
bernene. Han sagde samtidig til jour-nalisterne, at Sagsagger 2 og bernene intet
havde at gore med konkurssagerne.




24

Foreholdt at domstolene nu 1 3 instanser har beskrevet hans virksomhedsledel-se
som groft uforsvarlig, har han forklaret, at han ikke er enig i denne konklu-sion,
men at han har accepteret afgerelserne.

De honorarer pa 25.000 kr., han modtog, dekkede ikke kun, at selskabet blev
overtaget. Honoraret dekkede over hans radgivning, og derefter bistand til
overdragelse og lukning af selskabet.

Han fik rettighederne til Produkt i 2016. P4 medet med journalisterne talte de ikke
naermere om dette. Interviewet drejede sig om konkursaktiviteterne. Produkt var
ikke emnet for interviewet. Derfor omtalte han det ikke, men han viste produktet
til journalisterne.

Han radede sin bror, Sagseger 2, til ikke at udtale sig til medierne.

Han ser sadan pa det, at SKAT allerede havde lidt tabet, nar virksomhedsejeren
kom til ham. Der var derfor ikke noget at "torre af” pa SKAT. Det var meget
forskelligt fra sag til sag, hvad SKAT tabte. Han kan ikke na@vne et samlet be-lab.
Han mener dog ikke, at der er tale om mange millioner. Der er ikke noget, som
man kan komme efter ham med. Han har holdt sig inden for loven. Det var ogsa
derfor, at han svarede, at sagerne mod ham ikke havde indflydelse pa hans fortsatte
forretning.

Han er ikke enig i, at modellen var lagt an pd, at det var SKAT, som skulle g ind
og fa erklaret et selskab konkurs og dermed betale sikkerheden for omkost-
ningerne ved konkursen pa 40.000 kr. Det blev dog sddan 1 mange af sagerne, nér
de opdagede, at han var inde over. I nogle af selskaberne var det andre kre-ditorer,
som fik selskabet erklaret konkurs. Han vil tro, at Kammeradvokaten pa vegne af
myndighederne har begeret konkurs 1 omkring 100 sager. Det er rigtigt, at hvis
han selv skulle have begeret et selskab konkurs, sé skulle han selv have stillet
sikkerheden péa de 40.000 kr.

Sagseger 2 har forklaret, at han har varet politimand siden 1999. Han arbej-der
fortsat i politiet. Siden medio 2016 har han ogsa haft erhvervsaktivitet ved siden af
sit arbejde 1 politiet.

Hans bror, Sagseger 1, og en ved navn Person 3, udviklede et system med suge-
kopper og stropper til bilindustrien. Det blev kaldt Produkt. De fik det ogsa
fremstillet. Systemet skulle salges til bilindustrien. Han blev medejer 1 2016. Han
havde oparbejdet noget overarbejde, og kunne derfor gé ind i1 det. Han blev
medejer med 50 %, og han blev registreret som direkter. Der har veret 3
datterselskaber under Holdingselskab S.M.B.A.. Et patentselskab, et
produktionssel-skab og et distributionsselskab. Han var ogsa direkter i
datterselskaberne. Han havde intet at gore med Sagseger 1's andre
konsulentaktiviteter. I Holdingselskab S.M.B.A.




25

var der 2 ben. Det ene ben var Produkt aktiviteten, og det andet ben var Sagseger
1's konsulentvirksomhed. Begge aktiviteter 14 i Holdingselskab S.M.B.A.. Han
havde dog kun med Produkt at gare. De havde faet nogle rettigheder gennem
Black og Decker. De har veret i USA for at lave aftaler med kunder. De har ogsa
vae-ret 1 Hong Kong og Tyskland pa messer. Det havde intet at gare med Sagseger
1's konsulentvirksomhed.

Han fik en henvendelse fra journalist Adciteret B. Denne ville hare om Sagseger
1's virksomhed. Han afviste forst at udtale sig. Det sluttede med sms-korre-
spondancen. Han modtog ikke andre henvendelser fra journalisterne.

Foreholdt fotoet fra artiklen af 21. september 2017 (ekstraktens side 195) har han
forklaret, at fotoet stammer fra hans facebookprofil. Han husker ikke, hvornar han
har lagt det pa facebookprofilen. Han har en lukket profil. Man skal vare venner
med ham for at kunne se fotos. Det var et privat foto. Det blev lavet af en fotograf i
forbindelse med deres foreldres guldbryllup. Hans profil er ikke dben. Den er kun
begranset &ben. Han har ikke givet tilladelse til brug af fotoet. Han synes, at det er
groft kreenkende, at avisen har brugt fotoet. Han blev me-get overrasket, da fotoet
kom 1 avisen.

Foreholdt udtrykket ’topstramand” fra artiklen (ekstraktens side 195) har han
forklaret, at han ikke kan huske, hvad der stod 1 Adciteret B's sms. Der er ingen,
der har preesenteret ham for den ’titel” . Det ma vere journalisternes egen
vurdering. Det er hans opfattelse, at man med udtrykket antyder, at han er kriminel
eller begér ulovligheder. Hans omdemme er blevet belastet.

Journalisterne henvendte sig ogsa til hans arbejdsgiver, Politiet. Han blev udsat for
en intern undersogelse gennem 1% ar. Han blev efterforsket for eko-nomisk
kriminalitet, men blev renset. Omtalen og undersggelsen har endvidere betydet, at
han blev blacklistet” karrieremaessigt. Han kunne ikke komme 1 be-tragtning til
andre stillinger, som han enskede at soge. Kollegerne stillede spergsmal til ham.
Det gjorde ondt pd ham og var meget belastende.

Politiets revisor undersogte forretningsmodellen og sagde, at der ikke var noget
ulovligt 1 det.

Foreholdt det beskarne foto 1 artiklen af 22. september 2017 (ekstrakt nr. 2, side 53
— bilag A) har han forklaret, at han aldrig har givet tilladelse til beskering af fotoet
eller brug af det 1 avisen. Foreholdt avisens overskrift om, at Sagseger 1 "far hjelp
af sin bror til at omgé reglerne” har han forklaret, at han aldrig er blevet foreholdt
eller praesenteret for denne beskrivelse fra nogen af journali-sterne.



26

Foreholdt en politianmeldelse af 5. november 2017 til Sydestjyllands Politi, Hor-
sens (ekstrakt nr. 2, side 79 — bilag 4) har han forklaret, at det er rigtigt, at han
indgav en politianmeldelse mod Sagsegte P/S for overtreedelse af straffe-lovens §
264 d. Han havde faet tilbud fra avisen om billedvederlag pd 2x 750 kr. Dette
afviste han. Han gav endvidere denne oplysning til politiet. Sagen rog til
Sydestjyllands Politi. Sagen blev henlagt. Han har klaget til statsadvokaten.
Statsadvokaten har godkendt Sydestjyllands Politis afgerelse. Statsadvokaten
sagde, at det var en injuriesag.

Adspurgt af de sagsogtes advokat har han forklaret, at han kebte 50 % af anpar-
terne 1 Holdingselskab S.M.B.A. 1 2016. Han betalte ikke noget for andelen. Han
fik ejeran-delen til gengaeld for det arbejde, han skulle legge i selskabet. Der blev
ikke er-lagt en kebesum. Han husker ikke, om der blev lavet en kebekontrakt
vedre-rende anparterne. Han ved ikke, hvad vardien var af Holdingselskab
S.M.B.A.. Det var Sagseger 1, som lavede registreringen i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Han blev di-rekter 1 Holdingselskab S.M.B.A. og Virksomhed.

Det er rigtigt, at Sagseger 1's konsulentaktivitet ogsé 1a i selskabet, hvor han var
di-rektor. Sagseger 1 kunne vere direktor pd dette tidspunkt. Han var arbejdsgiver
udadtil. Han har ikke orienteret og skulle heller ikke orientere Politiet. Han har
heller ikke senere orienteret Politiet om sin rolle 1 selskabet. Han kendte godt til
Sagseger 1's straffesag. Han mener, at han har set anklageskriftet pa et tids-punkt.
Det havde ikke noget med straffesagen at gore, at han kom ind 1 Holdingselskab
S.M.B.A. som medejer og direktor. Hans ansattelse 1 politiet var en
fuldtidsstilling. Han kender godt tjenestemandslovens § 10.

Han mener, at Pressen@vnets konklusioner er forkerte. Han kan ikke forholde sig
til det. Fotoet var ikke hentet pa lovlig vis. Det bekreaftes ogsa af, at Sagsegte P/S
har tilbudt vederlag. Billedet blev brugt i en kreenkende sam-menhaeng. Han ejer
billedet. Det er rigtigt, at billedet er taget af en professionel fotograf. Det blev taget
12016. Politiet underseggte hans forhold. Der var en revisor ansat i afdelingen for
okonomisk kriminalitet. Han har ikke veeret til af-hering. Han har ikke veret
sigtet. Det var en af hans ledere, der talte over sig. Det var pad den made, han fandt
ud af, at hans forhold blev undersogt. Han hu-sker ikke medet, hvor han fandt ud
af det.

Han enskede ikke at tale med journalisterne. Han har svaret Adciteret B pd sms.
Han har ingen kommentar til, hvorfor han blev ansat i selskabet.

Det er korrekt, at nettoindtaegterne fra Sagseager 1's konsulentarbejde gik ind i
Holdingselskab S.M.B.A. 12016 og 2017. Det er rigtigt, at han som direktor var
ansvarlig for sel-skabets samlede virksomhed, men han interesserede sig ikke for
den del, som bestod af Sagseger 1's konsulentaktivitet. Han interesserede sig kun
for den del af aktiviteterne, som drejede sig om Virksomhed.




27

Sagsegte har forklaret, at han blev uddannet journalist i 1985. Han fik sit forste
ledelsesjob kort efter. Han har haft ledelsesjob i mediebran-chen siden da. 1 2010
var han ansvarshavende chefredakter og direktor pd Nyhedsmedie. I forbindelse
med fusion 1 2015 blev de til Sagsegte P/S. Avis er en af Sagsagte P/S' udgivelser.
Det var Person 4, som var ansvarshavende for Avis frem til 1. oktober 2017. Fra 1.
oktober 2017 var det ham selv, der var ansvarshavende for alle Sagsogte P/S'
udgivelser.

Han vidste ikke, at der ville blive bragt artikler med Sagseger 2. Det fik han forst
at vide, da artiklerne var offentliggjort. Han har ikke set det omhandlede foto. Han
kendte slet ikke til eksistensen af Sagseger 2.

Han har ikke veret inde over konkrete artiklers tilblivelse for si vidt angér
Sagseger 1. Han var med til at beslutte overordnet, at man ville kere en artikel-
serie om konkurskarantene. Dette var oppe 1 ledelsesgruppen. Man ansa det for et
samfundsvesentligt problem, som man ville lave et projekt pa. Det blev besluttet
at kere en serie pd tvaers af medierne.

Person 1 var og er chefredakter for Avis. Det var Person 1, som havde det
redaktionelle ansvar. Journalisterne pd Avis har ikke forelagt noget konkret for
ham. Dette er helt seedvanligt. Med det omfang deres samlede virksomhed har, kan
han ikke veare inde over alle arti-kelserier. Det er derfor, at der er chefredakterer
for de enkelte dagblade. Han har ikke haft noget at gore med valget af de udsagn,
der er anvendt om Sagseger 1 og Sagseger 2.

Det er hans opfattelse, at der var tale om kritisk og undersegende journalistik, som
var vesentlig for offentligheden at blive bekendt med. Han synes, at artik-lerne er
solidt underbygget fagligt. Emnet var relevant og havde politisk bevéd-genhed.

Adspurgt af sagsegernes advokat har han forklaret, at det er rigtigt, at artikler-ne
ogsa var med til at give den politiske bevagenhed.

Foreholdt beskrivelsen i billedteksten til forste foto i artiklen af 16. september
2017 (ekstraktens side 168) ”vi er i gang med et storre graveprojekt” har han
forklaret, at det egentlig var Viborg-redaktionen, som syntes, at det var et godt
emne at tage fat pd. Som han har forstaet det, havde der varet sager, der var keort
ligesom Sagseger 1's sager. Der var tale om samme model dog med an-dre aktorer.
De vurderede, at det var samfundsmaessigt veesentligt, nar det fore-kom, at SKAT
mistede penge som folge af aktiviteterne.



28

Han har last formuleringerne i artiklen. Han var ikke inde over formuleringer-ne,
for det blev bragt i avisen. Han var ikke inde over den praktiske tilretteleg-gelse af
projektet. Han kan bekrafte, at han har “nikket ja” til ensket om, at man kunne gé i
gang med projektet. I den forstand er artikelserien lavet med hans vidende.

Han synes, at artiklerne er 1 orden. Efter hans opfattelse er konkursrytteri en
’folkelig” betegnelse for en aktivitet, hvor folk arbejder med nedlidende selska-
ber, der gér konkurs pé en for ejerne sa lempelig made som muligt, og at dette sker
gentagne gange. Hvis afviklingen er i orden, ogsé for kreditorerne, sa er der nok
ikke tale om konkursrytteri.

Avisen satte sig for at undersege faenomenet. Han havde ikke med artiklerne at
gore. Han kunne jo selvfolgelig laese 1 avisen, at man brugte begrebet konkurs-
rytteri.

Det forekommer, at avisen bruger fotos, der hentes pa internettet. Han ved ikke,
om Sagseger 2's profil pd Facebook var dben. Det er avisens advokat, som har
radet dem til at betale fotovederlag.

Foreholdt overskriften i artiklen af 18. september 2017 ”Konkurskongen: I kan
ikke rore mig” (ekstraktens side 169) har han forklaret, at avisen normalt ikke
arbejder med citater, som ikke er rigtige. Almindeligvis gengiver man ikke ord-
rette citater 1 overskrifter. Nogle gange sammenskrives essensen af kildens op-
lysninger. Det er det, som er tilfeeldet i denne sag. Der er et journalistik frirum med
hensyn til at fa tingene til at give mening.

Adspurgt af egen advokat har han forklaret, at journalistik drejer sig om at vel-ge
til eller fra. Et interview over 2% time ma nedvendigvis redigeres og noget valges
til og fra.

Adciteret C har forklaret, at han er uddannet journalist. Han arbejdede pa Dagblad
11 perioden 2011 til 2018. I forbindelse med sit arbejde leeste han Statstidende, og
her konstaterede han, at der var en masse selskaber med et tal som navn og samme
adresse, som blev erklaret konkurs. Han fandt frem til direktoren, der var en
person ved navn Person 5. Han fandt frem til, at denne Person 5 stod som direkter
for mere end 100 selskaber med samme adresse. Han talte med skifteretten, som
oplyste, at det var noget forholdsvis nyt, at der 1 mange sager dukkede
nyregistrerede direktorer op i skifteretten, som ikke kun-ne give nogen relevante
oplysninger om selskabet. Han konstaterede gennem sine undersegelser, at
Sagseger 1, ifolge selskabernes regnskaber, optrddte som dirigent pa
generalforsamlinger i selskaberne. Han aftalte herefter med sin redakter, at de
lavede en grundresearch, som de sendte til Avis. I begyndelsen af august var der et
mede med Person 1 fra Avis




29

. Det blev aftalt, at en tveerredaktionel gruppe skulle nedsattes for at af-dekke
feenomenet med de mange konkursselskaber. Avis havde bedre ressourcer end
Dagblad 1. Person 6 og Person 7 var med i medet. Beslutningen blev, at han selv,
Adciteret A og en kollega fra Odense skulle deltage. Det blev Adciteret B.

Han var ikke med til at interviewe Sagseger 1 1 By 1. Det var Adciteret A og
Adciteret B, der tog interviewet. Han havde en mere tilbage-trukket rolle 1
artiklerne. Han fik oplysningerne fra kollegerne om interviewet og om Sagsoger 1.
Hele projektet drejede sig om, at konkurskarantener ik-ke havde den enskede
effekt pa grund af trafikken med indsattelse af strd-mend.

Foreholdt de citerede svar fra Sagseger 1 pa kollegernes spergsmal i inter-viewet,
herunder 1 kan ikke rore mig” og evrige citater, har han forklaret, at han fik oplyst
af kollegerne, at Sagsoger 1 virkede tilbagelenet og meget selvsikker under
interviewet. Sagseger 1 var en god kilde, som loftede slg-ret for meget af det, de
gerne ville have frem i forbindelse med projektet. Oplys-ningerne om
ejerforholdene 1 Holdingselskab S.M.B.A. med Sagseger 2 og Sagseger 1's barn,
var ikke noget, han fandt ud af. Det dukkede op 1 deres re-search.

Udtrykkene konkurskongen m.v. var genre angivelser. Konkursrytteri var en
angivelse af, hvilket felt det var, man skrev om. Han mener, at det var rimeligt at
skrive konkurskonge og konkursrytter pa baggrund af de 600 selskaber, som
Sagseger 1 havde stiet for 1 forbindelse med konkurs. Han har ikke formu-leret
udtrykket "Hovedskurk™ . Efter hans opfattelse er hovedskurk ogsa en
genrebetegnelse. Man kan selvfelgelig diskutere, om det er lidt for kulert. Det
indgik ogsa i deres vurdering af Sagseger 1, at der kerte en straffesag mod
Familienavn.

Adspurgt af sagsegernes advokat har han forklaret, at formalet med interviewet
var, at Sagseger 1 skulle forklare om sin fremgangsmade i forbindelse med lukning
af selskaberne. Ifolge deres research var Sagseger 1 den forste, som havde
’fintunet” modellen til en slags virksomhedsbrand. Formélet med artikelserien var
at pa-pege, at reglerne om konkurskarantene ikke virkede, samt at beskrive den
reg-ning, der efterfelgende 14 til kreditorerne. Karantenereglernes formal var at
demme op mod konkursryttere og personer, som spekulerede i reglerne. I ind-
ledningen var interessen rettet mod at beskrive, de oprindelige ejeres mulighed for
at undgé karantene. Sagsoger 1 blev interessant, fordi han fortalte vil-ligt om,
hvordan man kunne tilrettelegge tingene. Udtrykkene ”Konkurskon-ge” og
”Konkursrytter” m.v. var genrebestemte og skulle klargere for leeserne, hvad det
handlede om. Man ville beskrive de roller, som de forskellige aktorer



30

havde i forbindelse med denne fremgangsmade. Man ville belyse, hvordan folk
slap nemmere ud af en konkurs.

Udtrykket "Hovedskurk™ er et vurderende udtryk. Det var ikke for at angive, at der
var noget strafbart. Det var for at vise, hvilket milje man var i. Den omstan-
dighed, at der verserede en straffesag mod Sagseger 1, indgik 1 deres opfat-telse af
hele set-uppet. Deres kilder, som var skifteretter, kuratorer m.m., be-skrev den
model, Sagseger 1 anvendte, som varende problematisk og pa kanten af reglerne.
Dette ville de anskueliggere for laeserne.

Efter hans opfattelse bestdr en strdimandskonstruktion i, at man indsatter en person
i ledelsen, som ikke har evne og viden til at drive selskabet. F.eks. en person, som
den Person 5, han forst stadte pd, der ikke kunne svare pa noget vedrerende
selskaberne, og ikke var 1 besiddelse af selskabernes bogfering og dokumenter. I
projektet sa de ogsa pa SKAT og SKATs manglende kontrol, for selskaberne endte
1 skifteretten. Han husker ikke, om han herte om Sagseger 1's idé om at lade SKAT
begaere konkursen og dermed betale sikkerhedsstil-lelsen. Person 5 var én af
stramandene. Der var mange andre.

Sagseger 2 sad i det for Sagseger 1 vigtigste selskab. Derfor brugte de udtrykket
“Topstramand” i forhold til Sagseger 2. Det skal nok passe, at Sagseger 2 ikke
blev indsat 1 nogle af de konkursramte selskaber. De navnte Sagseger 2's arbejde
som politiassistent i forbindelse med hans rolle 1 Sagsager 1's
selskabskonstruktion. Det gjorde de fordi, at der kan kraves mere af politifolk.
Sagseger 2 var den vigtigste strimand, da han var direkter 1 det selskab, som
Sagseger 1 levede af.

Adciteret A har forklaret, at han blev uddannet journalist i 2009. Han arbejdede i
Viborg. I dag er han pa Dagblad 2. Han dekkede Region Midtjylland.

Han blev inddraget i projektet efter fasen med grundresearch var overstiet. Det
blev besluttet, at de skulle grave ned i omraddet med konkurskarantaner. Det var
chefredakteren, Person 7, som gav ham besked herom. Han, Adciteret C og
Adciteret B blev sat pa projektet. Avis kom med ind 1 pro-jektet, da man skennede,
at det var en sag af bred samfundsmassig interesse. Han kendte ikke Adciteret B,
men fik at vide, at Adciteret B var en fagligt tung journalist. Person 6, som var
redakter pd Avis, var den, han havde mest med at gore. I researchen var der dukket
en person ved navn Person 5 op. De kunne konstatere, at en masse selskaber var
blevet lagt i graven af Person 5. Af lederen af Skifteretten i Viborg fik de oplyst, at
man havde meget svert ved at fa et overblik over de pidgeldende selskaber.
Advokat, der var en af de faste kuratorer ved Retten i Viborg, havde faet alle disse
sager af skifteretten. Han mener, at det var i den forbindelse, at Sagseger 1's



31

navn dukkede op. Sagseger 1 fremstod som den, der havde sat det hele 1 system.
Advokat var meget kritisk. Det var hans opfattelse, at formélet med hele
konstruktionen var at laegge et slor ud over, hvem der havde kert virksomhederne
ned, indtil SKAT opdagede det og begarede sel-skaberne konkurs. Adciteret B tog
téten pd Sagseger 1. De var inde og kigge pa Sagseger 1's hjemmeside for at se,
hvad han tilbed kunderne. De talte og-sa med Kammeradvokaten. Der havde man
ogsa et meget kritisk syn pd model-len. Opfattelsen var, at det var sat i system.

Adciteret B aftalte interviewet i By 1 med Sagseger 1. Han vil da tro, at Sagseger
1 vidste, at de ogsd havde kritiske spergsmdl. Dette blev gjort klart for Sagseger 1
ved indledningen af interviewet. Adciteret B sendte ham pa forhand de spergsmal,
der skulle stilles til Sagseger 1. Modet med Sagseger 1 varede fra kl. 10 til ca. k.
13. De fik et stykke smarbred ved 11-tiden. De har ik-ke fort Sagseger 1 bag lyset.
De var meget kritiske. Det var deres rolle. De gjorde Sagseger | klart, at
myndighederne fandt modellen kontroversiel. Han opfattede Sagseger 1 som
forblgtfende &ben om sin model, hvor der blev indsat det, som Sagseger 1 kaldte
“afviklingsdirektorer” . Sagseger 1 var meget selvsikker. De vurderede, at
Sagseger 1 folte sig urerlig. Sagseger 1 udvi-ste en stolthed over sin service pa
trods af, at myndighederne andede ham i nakken. Det virkede som om, at Sagsoger
1 fik energi ved at fortelle om det, og om hans forhold til myndighederne. Det var
tydeligt, at Sagseger 1 allerede havde taget sine forholdsregler. Sagsager 1's bror,
Sagseger 2, var blevet indsat som direkter for det tilfelde, at Sagseger 1 skulle
blive ramt. Han mener ikke, at de talte neermere om Sagseger 2. P4 et tidspunkt var
der en smalltalk, hvor Sagseger | viste dem Produkt. Sagseger 1 virkede som om,
at han ansd dette for irrelevant for inter-viewet. Sagseger 1 gav ikke udtryk for, at
hans og Sagsager 2's roller var noget helt ad-skilt. Sagseger 1 sagde ikke noget om
dette. Sagseger 1 ville ikke tale mere indgdende om Produkt. Det var for sa vidt
som rimeligt nok, eftersom det ikke var det, de var kommet for.

P4 baggrund af Sagseger 1's holdning var det 100 % hans indtryk og konklusion, at
Sagseger 1 mente at kunne slippe ud af tingene uanset hvad.

Foreholdt overskriften i artiklen af 18. september 2017 (ekstraktens side 169)
”Konkurskongen: I kan ikke rore mig” , har han forklaret, at overskriften var
udtryk for essensen af det budskab, der var 1 artiklen. Det er korrekt, at Sagsoger 1
ikke ordret udtalte "I kan ikke rore mig” . Han kan i dag ergre sig over, at det kom
til at fremsta saledes, at kolonrubrikken var et citat. Det var ikke intentio-nen. Han
mener dog, at der var fuld dekning for konklusionen i essensen af in-terviewet.

Foreholdt udtrykket "Konkursrytter” har han forklaret, at det efter hans opfat-telse
er et vidt benyttet udtryk, der beskriver en person, som “rider” fra kon-



32

kurs til konkurs. Sagseger 1 har netop faciliteret et system, som gar ud pé at lade
virksomheder gé konkurs. Det er samfundsmessigt kontroversielt. Det er SKAT og
dermed skatteyderne, som ender med at betale udgiften ved konkur-sen. Ifelge
Advokat er det nok ikke ulovligt, men man lader SKAT hange pé regningen. Det
er efter hans vurdering samfundsrelevant at fa dette frem. Det er endvidere
samfundsrelevant at beskrive, at man “skaermer” ejere, som gér konkurs. Det var et
udbredt problem 1 de pagaldende sager, at bogfe-ringen var vaek. Advokat paviste,
at det ofte endte med, at SKAT maét-te ga ind og fa lukket ned for selskaberne. Pa
den baggrund mener han, at der er fuld dekning for at kalde det konkursrytteri.

Foreholdt udtrykket "Hovedskurk™ har han forklaret, at der efter hans opfattel-se er
tale om en fotobestilling, som er roget hele vejen igennem. Han synes selv, at det
er beklageligt og unadvendigt at bruge udtrykket. Han mener dog faktu-elt, at der
er dekning for det. Det er underbygget af, at hele trafikken med “af-
viklingsdirektorer” , bortkomst af bogferingsmateriale og efterfelgende kon-kurs,
var systematiseret.

Adspurgt af sagsegernes advokat har han forklaret, at udtrykket "Hovedskurk™
efter hans opfattelse var unedvendigt vaerdiladet.

Foreholdt spergsmaél og svar om den reelle drift af firmaet og den reelle direk-tor
(ekstraktens side 171) har han forklaret, at det drejede sig om Holdingselskab
S.M.B.A.. Holdingselskab S.M.B.A. var en del af deres interesse. Det var
Virksomhed ikke. De fik ikke uddybet af Sagseger 1, hvordan man angiveligt
skulle have organi-seret sig 1 Holdingselskab S.M.B.A. med hensyn til
aktiviteterne.

Foreholdt spergsmaélet om Sagseger 2 som strdmand har han forklaret, at de, ud
over det svar Sagseger 1 gav, ikke naermere fik beskrevet Sagseger 2's rol-le. Han
tror ikke, at Sagsoger 2 var med 1 de selskaber, som Sagseger 1 fik sendt til
konkurs.

Sagsegte havde ikke nogen rolle i forbindelse med artiklerne. De refe-rerede ikke
til Sagsogte.

Person 1 har som vidne forklaret, at han er uddannet journalist. Han har varet
chefredakter pa Avis siden 2016.

Han kan udmarket huske sagen med “’Det store tag-selv-bord” . Formélet med
projektet var at afdekke, om reglerne om konkurskarantene virkede. Initiativet
kom fra Viborg-redaktionen. Der blev nedsat en tvaerredaktionel gruppe. Det var
en stor satsning. Man ville belyse, om der var en systematik i, hvorvidt folk lod
deres selskaber ga ned uden en ordentlig afvikling. De havde nogle indle-dende
meder. De var klar med en publiceringsplan i begyndelsen af august



33

2017. Den administrerende chefredakter havde nikket ja til artikelserien. Der var 3
medarbejdere pa projektet. Det er helt normalt, at de alle star som forfatte-re for
artiklerne. Han fik ofte tingene ind til godkendelse. Der blev talt meget om sagen
og indholdet 1 artiklerne. Sagsagte var ikke med 1 dette. Han opfattede sig som
Sagsegtes forlengede arm, og kunne gé til Sagsegte, hvis det var nadvendigt. Det
var det imidlertid ikke. Der var ingen dialog med Sagsegte om anvendelse af
udtryk 1 artikler, overskrifter, indhold m.v. Han husker ikke, om Sagsegte 1 nogen
forbindelse har tilkendegivet noget efter pu-blicering af artiklerne.

Han husker godt fotoet, hvor der stod "Hovedskurk” . Egentlig var der ikke no-get
galt med det, men artiklen kunne sagtens have béret sig selv uden denne be-
tegnelse. Sagsoger 1 opfyldte alle betingelser for at blive kaldt skurk. Sagseger 1
var hovedskurken, og de andre skurke kunne vere afviklingsdirektererne. Det er
for ham se egentlig uinteressant. Sagseger 1 havde 32 érs konkurskarantane og
skubbede familien foran sig. Sagseger 1 havde fuldstendig systematiseret at lade
selskaber sejle ud over kanten. Det var for dem at se strategiske konkurser, hvor
der ikke blev ryddet op. Sagseger 1 havde ikke drevet selskaberne. Det havde
andre gjort for ham. Sagseger | har rddgivet om, hvordan man billigst muligt
kunne skifte over i et andet selskab og efterlade gaelden. Som han har faet det
forklaret, lod man tingene ligge, indtil SKAT matte g ind og betale for en
konkurs. Denne model var kontroversiel, og endvidere under beskydning fra
politisk og andet hold.

Han tror ikke, at Sagseger 2 har haft noget med denne trafik at gere, udover at
vaere direktor. De har ikke belyst Sagseger 2's rolle, bortset fra at stille spergsmal
herom til Sagseger 1.

Han er enig i, at fotos ikke er frit tilgeengelige, hvis de ligger pé en lukket face-
bookprofil. Han kan bekrafte, at han var redakter pa Youtube-videoen. Forma-let
med videoen var at lave en stilistisk/grafisk fremstilling af Sagseger 1-modellen,
sé leeserne bedre kunne finde ud af, hvad det gik ud pa.

Citeringer skal veere nogenlunde direkte angivet. Han mener, at overskriften
”Konkurskongen: I kan ikke rore mig” er fuldt deekkende for det, der er anfort i
artiklen. Det er dog korrekt, at Sagseger 1 ikke har sagt dette direkte. Det er derfor
efter hans opfattelse ikke 1 orden at anfore det 1 en overskrift som et citat.

Adspurgt af modpartens advokat har han forklaret, at han ikke ordret husker
teksten 1 artiklen. Sagseger 1 havde givet udtryk for stor sikkerhed i relation til, at
intet kunne forstyrre forretningsmodellen. Han mener dog ikke, at overskriften var
i orden, idet citatet ikke fandtes i teksten. Det er ret normalt at gere det pa den
mdde, men det kom til at fremstd som en talestreg, og det var der ikke dek-ning
for. Indholdsmessigt var der dog fuld dekning for det anforte.



34

Han mener, at der er lavet et stykke godt arbejde, og han er stolt af den journali-
stik, der er lavet i serien. Det er helt normalt at indhente reaktioner pa artikler hos
politikere eller andre.

Det var en del af historien, at det var bredre, som drev selskabet. Den ene var
ovenikebet politimand. Med hensyn til udtrykket hovedskurk, vidste man pa dette
tidspunkt, at der var afsagt konkurskarantaener over Sagseger 1, og at der korte en
straffesag mod ham. Han mente dog alligevel, at det var en fejl at anfore
“Hovedskurk” 1 artiklen. Udtrykket blev fjernet. Det var ikke meningen med
brugen af udtrykket at sigte Sagsager 1 for noget kriminelt forhold. Hvis de havde
villet dette, sd havde de skrevet svindler eller lignende. Der var for sa vidt beleg
for at bruge udtrykket hovedskurk, men han vurderede bare, at det var
unedvendigt. Efter hans opfattelse var projektet helt 1 orden.

Adciteret B har forklaret, at han er uddannet journalist. Han er ansat pa Avis. Han
har beskaftiget sig med undersggende og kritisk journa-listik i 10 ar. Han har ogsé
arbejdet for Berlingske, Ritzau, B.T. og Fyns Stiftsti-dende. Han har virket som
politisk reporter.

Efter sommerferien 2017 blev han forespurgt, om han ville veere med til at hjel-pe
redaktionen 1 Viborg med et projekt. Droftelserne var forst pa chefniveau. Senere
kom han med i en gruppe sammen med Adciteret C og Adciteret A. De skulle
sammen st for projektet. Han fik opgaven af enten Person 6 eller Person 1. Han
ved ikke, om Sagsegte var inde over beslutningerne om at kere projektet.

Sagseger 1's navn var dukket op, allerede for han kom op til Lokation. Person 7
havde nevnt Sagseger 1's navn. Han kendte dog godt til Sagseger 1 fra medierne.
Han kendte Sagseger 1 som en person, der overtog ned-lidende selskaber og lod
dem hensygne, indtil SKAT fik erkleret dem konkurs. Der var flere kuratorer, som
havde politianmeldt Sagseger 1. Sagsoger 1 hav-de vaeret 1 medierne flere gange.
Det var skifteretter og kuratorer landet over, som beskrev, at Sagseger 1 var den
mest systematiske pé dette felt. Nogle kilder talte han kun baggrund med. Det vil
sige, at det ikke var kilder, han kun-ne citere med navn. Der var ogsé
universitetsfolk mellem kilderne. Se- og Han-delsretten var ogsa en kilde. Han vil
ansla, at der var 8-10 kilder, som han talte med. Indledningsvist var det kilderne,
som selv nevnte Sagseger 1. Senere spurgte han kilderne ud om Sagsager 1. Alle
kendte Sagseger 1.

De besluttede 1 projektgruppen i feellesskab, at de skulle tale med Sagsager 1.
Baggrunden var, at Sagseger 1 var en vigtig akter i disse aktiviteter. I slutningen af
august 2017 skrev han en sms til Sagseger 1. Han ridsede i sms’en op, hvad de var
1 gang med. Han navnte heri skifteretter og kuratorer,



35

som stadig var sure pa Sagseger 1. Sagseger 1 kunne kun vere helt pa det rene
med, at de kom med en kritisk vinkel pé tingene. Der blev aftalt et in-terview til
den 30. august 2017, kI. 11 til 13. Han mener, at det var Sagseger 1, som foreslog
tidspunktet. Madet skulle vaere pd Sagseger 1's kontor. Madet tog ikke under 2
timer. De startede interviewet med abne sporgsmal, som efterhdnden bevagede sig
over 1 mere kritiske spergsmal. Hele interviewet blev dog holdt i en meget aben
sporgsmalsstil. P4 forespergsel om betydningen for forretningen af
konkurskarantaener og straffesager vedrerende momssvig og overtradelse af
bogferingslovgivningen (ekstraktens side 170) svarede Sagseger 1 ”ingenting” .
Han oplevede Sagseger 1 som meget selvsikker. Selvom Sagseger 1 ope-rerede 1 et
felt, som var pa kanten, gav Sagseger 1 udtryk for, at han kunne operere videre,
selvom myndighederne gik efter ham. Sagseger 1 sagde, at han satte sin bror ind
som direkter, hvis der kom konkurskarantaner. Han tror, at det var i for-bindelse
med, at de talte om, at Sagseger 2 var sat ind som strdmand 1 Sagseger 1's hol-
dingselskab. Sagseger 1 sagde i den forbindelse, at bernene var sat ind som ejere.
Sagseger 1 oplyste, at han selv reelt drev firmaet. Sagsoger 1 sagde, at det eneste
Sagseger 2 gjorde, var at skrive under pa regnskaberne. Han spurgte direkte, om
Sagseger 2 var stramand. Sagseger 1 svarede lidt undvigende pa dette spergsmal.
Han husker ikke, om det var for eller efter interviewet, at han fandt ud af, at
Sagseger 2 var politi-mand.

Lige efter interviewet skrev han en sms til Sagsoger 2. Han folte, at Sagseger 2
havde krav pa at komme til orde, nér de skrev om ham i artiklerne. Da de ikke
havde nogen fotos af Sagseger 2, sagte han bare pa Sagseger 2 pa Facebook. Han
kunne ga direkte ind pa Sagseger 2's profil. Der var en lang rekke af bille-der. Han
downloadede billedet med Sagseger 1 og Sagseger 2. Han talte med fotochefen
om, hvorvidt de matte anvende fotoet, nar der var aben adgang pa facebook-
profilen. Fotochefen sagde, at det kunne de godt, men at de nok kunne atkrae-ves
vederlag for brugen af billedet. Det var enten Person 6 eller Person 1, der
besluttede, at de kunne bruge fotoet. Han har ikke pa nogen méde ha-cket sig ind
pa en profil. Den var aben for alle. Han kunne bare klikke pa et ikon med billeder,
og sa kom alle billederne frem. Det var et helt neutralt portratbil-lede, som var
umiddelbart til at bruge. Han har ikke vaeret inde over at beslutte beskaring af
billedet i en senere artikel. Han knyttede bare billedet til artiklen. Det var noget
redaktionelt.

Da de tog fra madet med Sagseger 1, kunne Sagseger 1 ikke vare 1 tvivl om, at der
ville komme en kritisk artikel.

Foreholdt overskriften “Konkurskongen: I kan ikke rere mig” (ekstraktens side
169) har han forklaret, at de i gruppen talte om essensen af Sagseger 1's budskab.
De konkluderede, at essensen var, at ingen kunne rore ham. De drog konklusionen
ud fra Sagseger 1's svar pd de mange spergsmal, og ud fra Sagseger 1's attitude.
Sagseger 1's attitude den dag, var fuldsteendig som i dag 1 retten.



36

Sagseger 1 havde "rov i bukserne” , da han sagde det. Sagseoger 1 gav dbenlyst
udtryk for, at han bare kunne kere videre med sine forretninger, uden nogen kunne
forhin-dre det.

Foreholdt udtrykket konkursryttere/konkurskonge har han forklaret, at han op-
fatter begreberne som et folkeligt udtryk for gentagne konkurser uden naevne-
vardige konsekvenser for de involverede. Det drejer sig om at ”gé fra den ene
konkurs til den anden” . Sagseger 1 stod ofte tilbage som den eneste, der havde
tjent pd det. Alle kilder sagde, at ingen kom 1 narheden af Sagseger 1 med hensyn
til antal konkursramte selskaber og systematik.

Han talte efterfolgende med nogle af politikerne. Det var nok primert ordferer-ne
pa omradet. Det betyder selvfolgelig noget, at de fér tilkendegivelser fra det
politiske lag. Artikelserien betod bl.a., at der var samrad, og at der blev nedsat en
tvaerministeriel gruppe, som skulle se pd, om f.eks. mindrearige lovligt kan eje
selskaber.

Han har undersegt, at Holdingselskab S.M.B.A. nu er 1 likvidation, med en Person
8 som direkter, 1 Aalborg.

Adspurgt af sagsegernes advokat har han forklaret, at han ikke ved, om Sagseoger
1's berns ejerskab til Holdingselskab S.M.B.A. har med konkursrytteri at gore.
Han var ikke klar over, at billedet kom 1 avisen i en beskaret udgave. Det er ret
almindelig praksis. Der var ogsa en kontakt med Person 9 og andre fra
Kammeradvokaten. Han viste videoen til nogen, som havde forstand p&d omra-det.
Der var en jurauddannet person inde over, som har forstand pa konkurs. Han
onsker ikke at oplyse navnet pa vedkommende. Han kan oplyse, at det var en
konkursadvokat. Han deltog ikke i meder pa chefredakter niveau. Han har ikke
modtaget kritik af nogen redakterer for indholdet af artiklerne. De har op-fattet
aktiviteten sadan, at selskaber, som er abenbart pa vej mod konkurs, ikke bliver
sendt i skifteretten, men at man lader det ligge, til SKAT gér ind og af-deekker
sikkerhedsstillelsen i1 forbindelse med konkursbegaering. Det var endvi-dere
fuldstendig uigennemskueligt, hvad der var af bogfering 1 selskaberne. Det er i
hans optik konkursrytteri.

Adspurgt af egen advokat har han forklaret, at Sagsoger 1 under inter-viewet
fremviste en quiz fra et advokatfirmas julefrokost, hvor et af spergsmé-lene var
”Hvem har flest konkurser i Danmark™ . Svaret var Sagseger 1. I den pagaeldende
quiz nevntes Sagseger 1 1 sammenhang med andre skur-ke, f.eks. Person 10.
Sagseger 1 sendte det efterfelgende til ham pa en telefax. Det virkede som om, at
Sagseger 1 fik braendstof af at vaere pa kanten af reglerne.



37

Sagseger 2 har supplerende forklaret, at han fratradte som direktor i
Holdingselskab S.M.B.A. den 1. november 2019. Han kender ikke den nevnte
Person 8.

Parternes synspunkter

Sagseger 1 har i sit pdstandsdokument anfort folgende:

2

ANBRINGENDER:

Til stette for de nedlagte pastande gores det gaeldende, at de sagsogte — 1
forening med de adciterede — principalt solidarisk subsidizrt alternativt er
ansvarlige for de af sagen omhandlede @rekrankelser/sigtelser — jf. straf-
felovens §§ 264d, 267 og/eller 268, jf. medieansvarslovens kap. 3.

Til stette for de nedlagte pdstande gores det endvidere geldende, at de
fremsatte sigtelser/@rekrankelser er ubefojede og — staerkt — kraenkende,
ligesom det gores gaeldende, at kreenkelserne kvalificeres ved de benytte-de
mediers karakter og perioden hvor kraenkelserne er sket.

Seerligt til stette for pastand 3 henvises til straffelovens § 273, stk. 2 (nu §
270).

Serligt til stette for pastand 4 henvises til erstatningsansvarslovens § 26.

I ovrigt henvises til det i skriftvekslingen anforte.

2

Sagseger 2 har i sit pastandsdokument anfert felgende:

2

ANBRINGENDER:

Til stette for pastand 1, 2 og 3 geres det geeldende, at de sagsogte — 1 fore-
ning med de adciterede — principalt solidarisk subsidiert alternativt er an-
svarlige for de af sagen omhandlede @rekrenkelser — jf. straffelovens §§ 267
og/eller 268, jf. medieansvarslovens kap. 3.

Det gores gaeldende, at de fremsatte sigtelse/erekrankelser er ubefojede og —
steerkt — kraenkende.

Til stette for pastand 4 geres det geeldende, at de sagsegte — 1 forening med
de adciterede — principalt solidarisk subsidiert alternativt er ansvar-



38

lige for den retsstridige anvendelse og/eller &ndring af det omhandlede
portratbillede — jf. ophavslovens § 1 stk. 1 og § 3 stk. 2.

I ovrigt henvises til det i skriftvekslingen anforte.

2

Sagsegte P/S, Sagsagte, Adciteret A, Adciteret B og Adciteret C har i sit
pastandsdokument 1 forhold til Sagseger 1 anfort folgende:

2

2.1 De konkrete offentliggorelser

Stevningen omfatter forskellige anbringender angdende folgende fem of-
fentliggorelser:

1. YouTube-video: Forsta konkursrytteri: Sagseger 1-modellen. 13.
september 2017 - Ekstrakt side 168.

2. Artikel: Det store tag-selv-bord: Konkursryttere snyder Skat for millio-ner.
16. september 2017 — Ekstrakt side 168.

3. Artikel: Konkurskongen: 1 kan ikke rore mig” . 18. september 2017 — Ek-
strakt side 169

4. Klumme 1. 27. september 2017 (Distriktsblad) — Ekstrakt side 202.

5. Artikel: Erhvervsminister: Konkurskonge mé ikke gemme sig bag sine
bern. 7. december 2017 — Ekstrakt side 217.

Jf. Sagseger 1's pastandsdokument af 22. april 2020, Ekstrakt side 30- 32 er
sagen begraenset til at angd tre konkrete elementer.

1. Sagseger har i stevningen anfort, at der er sket udeladelse af faktuelle
oplysninger i YouTube-videoen af betydning for forstaelsen af hvorledes
sagsgger 1 realiteten gennemforer virksomhedsoverdragel-ser. De sagsogte
henviser til Pressenavnets kendelse, hvor navnet ikke udtaler kritik af
indholdet af offentliggerelsen pa YouTube, og anforer Videoen er en stili-
stisk gengivelse af Sagseger 1's metode og er pa den made at sammen-ligne
med en grafik, der viser et forleb uden at kunne have alle detaljer med.” ,
Ekstrakt side 353, jf. tillige side 357 ”Navnet finder sdledes, at ind-holdet af
videoen er tilstrekkelig retvisende for den af Sagseger 1 an-vendte
forretningsmodel, hvorfor der heller ikke er grundlag for at udtale kritik af, at
Sagsegte P/S undlod at berigtige indholdet af YouTube-videoen, da Sagseger
1 efterfolgende anmodede herom.”



39

2. Artiklen Ekstrakt side 168 er en af de primare artikler om sagsegger og de
kontroversielle metoder, som han har benyttet. Sagseger har i forbin-delse
med artiklen om Det store tag-selv-bord anfort, at ordet ”hovedskur-ken” ,
som fremgar 1 artiklen, er 1 strid med de presseetiske regler. De sagsagte
henviser til Pressenevnets kendelse Ekstrakt side 356, hvor det konkluderes,
at nevnet ikke finder tilstrekkelig grund til at udtale kritik af brugen af
udsagnet. Endvidere noteres, at sagsogte 1 ved chefredakter Person 1 i mail
af 27. september 2017, jf. Ekstrakt side 197, bekla-gede og trak udtrykket
tilbage fra de onlinenyhedsmedier, hvor det pa-galdende udtryk optradte.

3. Artiklen Ekstrakt side 169 er tillige en af de primere artikler om sagse-ger
og de kontroversielle metoder, som sagseger har benyttet. Det frem-haves, at
Sagseger 1 kommer til orde og redeger for hans syn pd kon-cept, metoder og
mulige konsekvenser af domfeldelse i straffesagen samt konkurskarantene.
De sagsogte noterer, at Pressen@vnet har udtalt kritik af overskriften, hvilket
Sagsegte P/S har offentliggjort 18. maj 2018 1 overensstemmelse med
navnets retningslinjer. Pressenavnets kendelse udtaler 1 ovrigt ikke kritik af
artiklen Ekstrakt side 169, og sagsegte bestri-der, at der indgér udsagn
omfattet af straffeloven § 268 og § 267. De sagsogte noterer sdledes, at
Pressenaevnet tiltreeder, at ledende roller 1 et selskab med en sddan
forretningsmodel er af offentlig interesse, jf. Ek-strakt side 356n ” Omtale af
virksomhed, der driver forretning med at overtage nedlidende virksomheder,
der efterfolgende ender med at ga konkurs, har offentlig interesse. Det
samme gor sig geldende 1 forhold til personer, der har en ledende rolle i en
sadan virksomhed.”

4. Angdende Klumme 2 bemarkes, at den fast udkom hver uge 1
Distriktsblad, som er en lokal ugeavis og udkommer bade pa skrift samt via
en lokal underside til hjemmesiden ugeavi-sen.dk. ”Klumme 2” er lokalt
kendt, og det er tydeligt, at der er tale om en klumme. Klummerne er
personlige indlaeg, hvor grundsub-stansen er humor og er af genre satire.
Pressen@vnet anforer Ekstrakt side 374 ”en klummeartikel i videre omfang
end nyhedsartikler og lignende reportager kan indeholde vurderende,
kommenterende og subjektive betragtninger, og at der derfor ma indremmes
en hgj grad af frisprog i sddanne artikler” . De sagsagte be-merker, at den
konkrete klumme tydeligt fremstar som et indlaeg, hvor Person 11
tilkendegiver sin personlige holdning om sagsegers kon-troversielle for-
retningsmodel og skribentens personlige holdning om en manglende
lovgivning pa omradet, jf. herved Pressenavnets begrundelse side 375 om de
vide rammer for frisprog i en klumme. I forleengelse heraf gores det
geeldende, at udsagnene hugge penge” , ’selskabstemmeren” og de 1
stevningen Ekstrakt side 11 -13 anforte afsnit er satire, hvor klum-men ikke
giver indtrykket af, at sagseger nedvendigvis har handlet ulov-



40

ligt, jf. herved passagen ”Sadan er loven bare ikke nu. Loven er — gud,
feedreland og folketing bedre det — pa hans side.” i den personlige klum-me.
Ytringerne falder indenfor rammerne af hvad en klummeartikel mé
indeholde, og fremstar klart som udtryk for skribentens personlige hold-ning
og tydeligt satirisk i sammenhangen. Ingen af de sagsogte er an-
svarssubjekter for klummen.

5. Artiklen om erhvervsministeren, Ekstrakt side 217 - 220 indeholder sad-
vanlig journalistisk opfelgning fra mediets side, hvor der formidles en po-
litisk holdning og budskab fra bade en relevant minister og en politisk
ordferer angdende strdimandsproblemstillingen, som har varet et vasent-ligt
element 1 den kritiske dekning af Sagseger 1's aktiviteter. Der cite-res fra et
offentligt samrad 1 Folketinget angdende den pagaldende pro-blemstilling.
Det bemerkes tillige, at der er fuld deekning for overskriften, da
Erhvervsministeren i artiklen udtaler, at han ikke mener, at det ber vae-re
muligt at indsatte sine bern som ejere for at omga loven. Det bemaerkes
tillige at det fremstar tydeligt i artiklen, at der ikke er tale om lovbrud, jf.
Ekstrakt side 218 med udtalelse fra ministeren: ”Der er nemlig ikke noget
ulovligt 1 at lade mindreérige registrere som selskabsejere” .

2.2 Kort supplerende om sagseger

Sagsegers aktiviteter er beskrevet detaljeret 1 materialet i bilag A-I, herun-der
straffedommen Ekstrakt side 334:

’[...] Rettens begrundelse og afgarelse [...]

Generelt om forhold 2-27 Retten leegger pé baggrund af tiltaltes egen forklaring til
grund, at Virksomhed A/S, som var ejet af tiltalte, og hvor tiltalte var direktor, fra
2010-2014 drev virksomhed med henblik pé at hjelpe selskaber, der var i
gkonomiske problemer, med at undga konkurs, og hvis dette ikke kunne lykkes,

skulle tiltalte veere af-viklingsdirekter og blandt andet give mede i skifte-retten og
besvare henvendelser, herunder fra kurator. I alle selskaberne indtradte han som
direkter og i en reekke af dem senere som likvidator. Han var direk-ter/likvidator,
indtil selskaberne gik konkurs. Alle selskaberne @ndrede navn, li-gesom adressen
blev @ndret til tiltaltes adresse. Tiltalte har forklaret, at han ikke har modtaget noget
regnskabsmateriale fra nogen af selskaberne, og at han hver gang spurgte, om
virksomheden havde regnskabsmaterialet, hvilket de havde. Han sagde til de tidligere
direkterer og virksomhedsejere, at de skulle beholde

materialet, indtil de skulle bruge det, idet det ikke var hans pligt at opbevare fem

ars bogferingsmateriale, ligesom det ikke var en del af den indgiede konsulen-

taftale, at han skulle afhente materialet. Han havde heller ikke adgang til det di-
gitale regnskabsmateriale. Hans vederlag for bistanden udgjorde mellem 20-
25.000 kr., hvis virksomheden bare skulle lukkes og 40.000 kr., hvis der skulle ske




41

vurdering af aktiver af en fagkyndig tillidsmand og efterfolgende overdragelse af
aktiver til et nyt selskab. Han varetog efter sin forklaring ikke den efterfalgende
bogfering, idet der som regel ikke var noget at bogfere. Han har videre forklaret,

at det ikke blev dreftet, fordi det ikke var hans opgave. Han har ydet sddan bi-
stand til 612 selskaber. Det laegges efter bevisferelsen til grund, at tiltalte i ingen af

selskaberne - ud over foresporgsel til den tidligere ledelse - faktisk undersagte,
om regnskabsmaterialet var til stede, eller i hvilket omfang der var bogfort. Alle

selskaber gik konkurs efter, at tiltalte var indtrddt som direkter/likvidator. Efter
bevisforelsen laegges det til grund, at kurator hver gang sendte et sékaldt ledel-
sesbrev til tiltalte og bad om at fa tilsendt en reekke dokumenter, herunder regn-

skabsmateriale, og at kurator i intet tilfaelde modtog noget regnskabsmateriale fra
tiltalte. [...]” (de sagsagtes fremhavninger)

De sagsogte fremhaver dokumentationen i bilag A-I, herunder at der er
forneden basis for den journalistiske deekning og formidling af de kritiske
udsagn angdende sagsogers aktiviteter. Sagsager er saledes palagt kon-
kurskarantene i en lengerevarende periode, frem til 24. april 2028, jf. her-
ved bilag B, F og I (Hgjesterets dom med indstregninger, Ekstrakt side 376),
hvilket ma sammenholdes med domfaldelsen med 8 maneders faengsel ved
naevnte dom fra januar 2018, Ekstrakt side 247 ff, bl.a. for overtraedelse af
straffeloven § 289, momsloven § 81 og for ”grov overtrae-delse af
bogferingsloven” . Det synes at fremga af dommen, at sagseger ville vaere
straffet med 8 méaneders ubetinget faengsel, men at straffen blev gjort betinget
grundet ”den lange sagsbehandlingstid” , Ekstrakt side 337 — 338.

Angéaende satningen I kan ikke rere mig” bemaerker de sagsagte supple-
rende, at ordvalget ikke kan henferes til straffeloven § 267, allerede fordi der
ikke er tale om en sigtelse mod sagseger. Pressen@vnet, angiver, at der er tale
om et nyt sprogligt udsagn, som er mere provokerende end hvad sagseger,
faktisk udtalte til journalisten, hvorfor naevnet udtalte kritik af Sagsegte P/S i
forhold til medieansvarsloven, men ikke 1 forhold til straffeloven. Navnets
kritik forer ikke til, at ordvalget udger en @rekran-kelse af sagseger, hvor
sagsegger har faet forneden oprejsning angaende dette konkrete forhold ved
kendelsen, som Sagsegte P/S offentlig-gjorde. Angdende Pressenavnets
afgorelse om kritik af mediets manglen-de foreleggelse af YouTube-videoen
fremhaver de sagsogte tilsvarende at naevnets afgorelse alene angéar en
branchestandard af proceduremeessig karakter, hvilket ikke kan fere til
strafferetlige sanktioner eller erstatnings-grundlag. Det fremhaves serligt, at
Pressen@vnet netop ikke udtaler kri-tik af det materielle indhold af YouTube-
videoen.

Det bemerkes, at Hojesteretsdom af 24. april 2019, Ekstrakt side 376 ff
fastlegger en konkurskarantaene 19 ar for Sagseger 1 og dokumente-



42

rer sammenholdt med de evrige domme og dokumentation grundlaget for at
anvende de kritiske udsagn om sagseger.

3 JURIDISKE BEMARKNINGER
3.1 Foreldelse mv.

Staevningen af 11. marts 2018, Ekstrakt side 5 — 17, indeholder alene en be-
talingspéstand pa 1 alt kr. 100.000. Sagseger 2's processkrifter indehol-der
derimod ingen pédstand om pélag af bede, om mortifikation, om of-
fentliggerelsesomkostninger.

De sagsogte nedlaegger sa@rskilt pdstand om afvisning grundet foreldelse, da
de konkrete udsagn jf. Sagseger 1's pastandsdokument publiceres 1
september 2017 og saledes er placeret mere end 6 maneder for pastandene
nedlegges 1 replik af 13. juni 2018 1 forhold til Sagsegte P/S og Sagsegte, og
endnu senere nedlegges 1 adcitationsstaevning af 11. juli 2018 1 forhold til
journalist Adciteret A, journalist Adciteret B og journalist Adciteret C.
Forazldelse indtreeder 1 medfor af straffe-lovens § 96 stk. 1.

De sagsogte gor tillige indsigelse mod udvidelse af pastande 1 pdstandsdo-
kumentet af 22. april 2020.

3.2 Rette sagspgte

Det folger af Medieansvarslovens § 10, stk. 1, at det i udgangspunktet er
forfatteren af en navngiven artikel, der er ansvarlig for indholdet af artik-len
efter lovens almindelige regler. Forfatterbegrebet i Medieansvarsloven
defineres som den person, der har skrevet artiklen og dermed er ophavs-
mand til den skrevne artikel, jf. herved Medieansvarsloven med kommen-
tarer, 2017, side 148 og Karnov note 28 til § 10, stk. 1. Den klare hovedregel
er saledes, at ansvaret placeres hos ophavsmanden til de meningstilkende-
givelser, der udtrykkes 1 artiklen, jf. Medieansvarsloven med kommenta-rer,
side 148.

Det bemarkes, at Sagsagte P/S er udgiver af artiklerne og YouTube-videoen,
og at Sagsegte, der n&vnes i st&v-ningen som representant for sagsegte, er
ansvarshavende chefredakter for Sagsegte P/S.

Det fremgér ikke af staevningen, Ekstrakt side 5 {ff om chefredakteren, som
alene kan vare ansvarlig i de tilfelde, som angives i Medieansvarsloven § 11
og § 13, tillige er sagsogt, og som stevningen er formuleret, er der alene



43

én sagsegt, som imidlertid ikke er rette sagsogte. Det fremhaves, at udgi-
veren Sagsegte P/S alene har et subsidizert ansvar i forhold til re-dakteren, jf.
Medieansvarsloven § 15. Betingelserne i § 15, stk. 1 for det serlige
udgiveransvar er ikke til stede 1 denne sag, hvorfor sagen ber afvi-ses. Ved
replik af 13. juni 2018 fremgik det, at Sagsogte var selvstendigt sagsegt. Det
bestrides, at betingelserne for ansvar er op-fyldte.

3.3 Sagens kerne — faktuelt grundlag” og mediernes ret til viderefor-midling

Sandhedsbevis kan 1 henhold til geldende ret ikke fordres af de sagsogte
hvor den retlige norm er om de konkrete udsagn om Sagseger 1 vur-deret 1
den samlede kontekst findes at have “en vis faktuel tilknytning” , hvilket er
tilfeeldet. De sagsogte henviser til Mohammed Ahsan, Juristen 2002 s. 263
”séfremt udtalelsen indhold i gvrigt findes omfattet af artikel 10, kan
henholdsvis stilen eller ordvalget selv om den/det er mere steden-de eller
aggressiv(t) end man almindeligvis vil anvende, ikke bringe udta-lelsen uden
for beskyttelsen. Udsagnets form vil saledes ikke i almindelig-hed kunne
udgere et selvstendigt grundlag for et indgreb” , jf. tillige BET 2017 nr.
1563 side 46 om at "offend, shock or disturb” ogsa er beskyttet af artikel 10,
hvor det fremgar, at “et stodende ordvalg eller en stedende stil ikke 1
almindelighed vil udgere et selvstendigt grundlag for et indgreb 1
ytringsfriheden” , jf. ogsd Ahsan side 266 om udtalelser, der kvalificeres som
vaerdidomme “’kan der ikke kraves fort sandhedsbevis” og “kravet til det
faktuelle grundlag er imidlertid ganske beskedent” , ligesom der side 267
angives, som kriterie “om udtalelsens umiddelbare adressat selv har givet
anledning til kritikken™ .

Det folger af retspraksis, at bade straffeloven § 267 og § 269 skal fortolkes i
lyset af artikel 10 1 Den Europ@iske Menneskeretskonvention. Geldende ret
illustreres af U.2003.2044 H, der i Kommenteret Straffelov 2017 s. 544
omtales som udtryk for retsudviklingen, "Hvor BR og LR i dommen leg-ger
vaegt pa ’sandhed’, foretager HR en friere samlet bedemmelse af, om
ytringen ber beskyttes” , jf. tillige Karnov note 1427 til § 267 ”Det afgeren-
de for strafbarheden af en @rekraenkelse er, om der samlet set var rimelig
anledning til den, og der skal 1 den forbindelse leegges vaegt pd, hvilken
sammenhang den fremkom i”, jf. den aktuelle ordlyd af § 269, som beskri-
ver retsstillingen:

” Stk. 1. En @rekrankelse er straffri, hvis den fremkom i en sammenhang, hvor der

var rimelig anledning til den.



44

Stk. 2. Ved vurderingen efter stk. 1 skal der bl.a. tages hensyn til, om sandheden af en
beskyldning bevises, eller om der var et tilstreekkeligt faktuelt grundlag for
@rekraenkelsen, og om fremsattelsen eller udbredelsen heraf skete i god tro og til
varetagelse af en anerkendelsesvardig interesse.”

De angivne udsagn, som sagsgger henviser til 1 stevningen, jf. pdstands-
dokumentet, er baseret pd oplysninger fra en rekke af Avis' kilder, der
videreformidles pa sedvanlig made i journalistisk form, herun-der i den
journalistiske serie ”Det store tag-selv-bord” . Sagen handler der-for om,
hvorvidt medierne kan videreformidle andre personers udtalelser eller
genfortelle modtagen information. I et tilfelde som det foreliggende, hvor
videreformidlingen angér et emne af betydelig offentlig interesse om
vaesentlige samfundsspergsmaél, er en sadan videreformidling berettiget,
hvorfor publiceringen om Sagseger 1 er retmassig. Det fremhaves, at
henvisningen til en model, som beskrives i YouTube-videoen, og ordval-gene
1 artiklerne ikke indeholder en sigtelse mod sagseger, hvorfor der ik-ke
foreligger en overtradelse af straffeloven. Det fremhaves, at sagsoger 1
henhold til retspraksis har bevisbyrden i en sag om ytringer af offentlig in-
teresse og tillige at hensynet til ytringsfriheden skal indga ’som et overor-
dentligt tungtvejende lod 1 vegtskilen ved afvejningen” , jf. U.2004.6980,
hvor det subsidiert gares gaeldende, at de sagsagte tydeligt har opfyldt
kravene 1 § 269, hvis retten matte finde, at der er tale om @rekreenkende
udsagn mod Sagseger 1. Sandhedsbevis kan 1 henhold til geldende ret ikke
fordres af de sagsegte, men de sagsegte finder, at kunne godtgere basis for
de formidlende udsagn.

Til stette for frifindelsespastanden skal yderligere anfores folgende:
3.4 Mediernes rolle

Det folger af Menneskeretsdomstolens praksis om Den Europ@iske Men-
neskeretskonvention artikel 10, at mediernes ytringsfrihed er en central
forudsetning for et demokratisk samfund. Medierne skal have mulighed for
at udeve deres vigtige funktion som "public watchdog" ved at formidle
information om emner af offentlig interesse. Et indgreb i mediernes yt-
ringsfrihed 1 form af betaling af tort/godtgerelse fra sagsagte kan derfor alene
anses for "ngdvendigt i et demokratisk samfund" i overensstemmel-se med
artikel 10, hvis s@rdeles tungtvejende grunde taler til stotte for indgrebet
("interference”), hvor domfaldelse vil indebere et artikel 10-indgreb.

Af Menneskeretsdomstolens praksis fremgar endvidere, at nationale dom-
stole mé sondre mellem mediernes egne udsagn og mediernes viderefor-
midling af andres udsagn eller oplysninger. Indgreb over for en journalist,



45

der bistir med at udbrede udtalelser eller oplysninger fra andre eksempel-vis
1 et interview eller pa anden méade, vil pd en alvorlig mdde hemme
mediernes bidrag til en debat om emner af offentlig interesse og vil derfor
ikke vere tilladelige, medmindre der foreligger serdeles tungtvejende
grunde til at gare det. Beskyttelsen omfatter ikke blot mediernes ret til at
videreformidle information, som Menneskeretsdomstolen tillegger vaegt,
men ogsa offentlighedens ret til at modtage informationen, hvilket be-
grunder den vidtgéende beskyttelse af det journalistiske materiale.

Mediernes ret til ytringsfrihed omfatter ikke blot information, der modta-ges
gunstigt. Information, der steder, chokerer eller forstyrrer, er ligeledes
omfattet af mediernes ytringsfrihed. Menneskeretsdomstolen har gentag-ne
gange fastslaet, at det er overladt til medierne at vaelge de former eller
teknikker, hvormed information formidles samt det ikke er en opgave for
nationale domstole, eller 1 ovrigt for Menneskeretsdomstolen, at vurdere
disse former eller teknikkers retmessighed, hvilket staevningen fejlagtigt
synes at forudsatte. Retspraksis anerkender, at et vidt sken overlades til
mediet, hvor naerverende sag angér en ikke strafbar formidling indenfor de
meget vide grenser 1 sager om pressens ytringsfrihed, herunder den
etablerede ret til 1 en vis grad at fremsatte overdrevne eller ligefrem pro-
vokerende udsagn, jf. f.eks. U.2016.151H. Sagseger 1 anforer forskelli-ge
forhold angdende form og praesentation, hvor de sagsogte henviser til Den
Europ@®iske Menneskerettighedskonvention med kommentarer (2011, 3.
udgave s. 825) Til Pressefriheden herer ogsé et sken for pressen til at
bestemme hvorledes oplysninger skal prasenteres: it is not for the Court,
any more than it is for the national courts, to substitute its own views for
those of the press as to what techniques of reporting should be adopted by
journalists” jf. Bladet Tromse and Stensaas v. Norge og Jersild v. Dan-mark.”
, og tilsvarende Jon Kjelbro, Den Europziske Menneskerettigheds-
konvention — for praktikere (2020, 5. udgave) side 1098 — 1099.

De sagsogte fremhaver tillige, at der er et solidt faktuelt grundlag for de
formidlede udsagn, jf. Bilag A-H, samt at det er af vasentlig offentlig in-
teresse at dekke emnekredsen angdende overtagelse af nedlidende selska-
ber, herunder risikoen for konkursrytteri og spekulation i tvangsoplesning af
selskaber, hvor sagseger som hovedperson ma téle en kritisk omtale, der har
konkret forbindelse til kontroversielle forretningsmetoder, jf. her-ved
langvarig konkurskarantaene pa 9 ar via Hojesterets dom sammen-holdt med
Kebenhavns Byrets dom for en meget omfattende raekke af lo-vovertraedelser
og en dom péd 8 méneders (betinget) fengsel for groft momssvig og
overtredelse af bogferingsloven, hvor Sagseger 1 selv forklarer, at han har
ydet bistand til 612 selskaber. Emner som risikoen for omgaelse af regler for
konkurskarantane f.eks. ved at indsatte nere fami-



46

liemedlemmer som ledelsesmedlemmer, har endvidere vasentlig offentlig og
politisk interesse.

Det bemerkes, at udtrykkene “konkursrytteri” , konkurskonge” og "ho-
vedskurken” ikke er @rekrenkende sdledes som de anvendes i den kon-krete
sammenhang, hvor de konkret falder udenfor anvendelsesomradet for
straffeloven § 267, jf. herved at de anvendte udtryk 1 sammenhangen ma
betragtes som vurderinger (value judgment), hvor journalistisk for-midling i
den konkrete sammenhang falder indenfor det tilladelige, jf. til-lige
Pressen@vnets kendelse, Ekstrakt side 362, at mediets “vurdering, der ikke er
uden belag i de faktiske omstaendigheder” . Angdende henvisnin-ger i
Ekstrakt til YouTube-video bemarkes, at de sagsogte har vide ram-mer for at
foretage redigering.

De sagsogte noterer tillige, at artiklerne om Sagseger 1 har medfert en vifte
af konsekvenser, herunder atholdelse af dbent samrad i Folketingets
skatteudvalg 7. december 2017, ligesom omtalen har fort til konkret op-
folgning fra lokale redaktioner under Sagsagte P/S angaende pro-
blemstillingerne med fortsat aktivitet fra personer med konkurskarantae-
nesager m.v. Det efterfelgende forleb har underbygget relevans og ve-
sentlighed af det journalistiske arbejde, hvor der ikke er grundlag for beta-
ling af godtgerelse. Omtalen fra 3. januar 2018 viser dette, jf. Pressenav-nets
gengivelse, Ekstrakt side 347.

Straffeloven § 264 d omhandler uberettiget videregivelse af meddelelser om
private forhold, hvilket efter fast praksis ikke omfatter erhvervs- og ar-
bejdsforhold. Det er abenbart, at pastdede uregelmassigheder i udferelse af
ledelseshverv, herunder oplysninger som er kommet frem 1 offentlighe-den
eller via retssager, falder udenfor § 264 d. Det fremgar, at Sagseger 1 var en
central akter angdende den konkrete aktivitet og forretnings-model, hvor
anvendelse af sagsogers navn ikke omfattes af § 264 d.

De sagsogte ma frifindes 1 forhold til sagsegers pdstand 2, da de vurderen-de
udsagn ikke er ubefojede, ligesom straffeloven § 270 ikke giver mulig-hed
for mortifikation angéende “value judgments” .

Sagsegers pastand 3 bortfalder ved frifindelse for de gvrige pastande. De
sagspgte bemerker, at bestemmelsen i straffeloven § 273 er ophavet og at
tankesattet bag bestemmelsen ikke laengere finder anvendelse.

De sagsogte mé frifindes i forhold til sagsegers péastand 4, hvor betingel-
serne for tilkendelse af tort ikke er opfyldte. Det er etableret praksis, at kri-
tik fra Presseneevnet af mediet ikke udlgser tortgodtgerelse, hvortil kom-mer,
at nevnets delvise og begraensede kritik af mediet angar andre for-



47

hold end retssagens pastande. Chefredakteren og de sagsegte ansatte var
endvidere ikke parter i Pressenavns-sagerne.

De sagsogte bemerker, at tilkendelse af tort og dom til mortifikation vil
indebaere indgreb i forhold til artikel 10, som netop beskytter mediets og
journalisternes ret til formidling om vesentlige samfundsspergsmal.

De sagsogte ma frifindes 1 forhold til sagsegers péastand 5 om genmzle al-
lerede fordi retten ikke har kompetence til at beslutte genmaele, hvilket alene
tilkommer Pressenavnet, jf. Medieansvarsloven § 36. Sagseger 1 har ikke
indbragt Pressen@vnets afslag pd genmale for retten, hvilket skulle vare
sket via sogsmal mod Pressenavnet. Endvidere bemarkes, at betingelserne
for genmele ikke er opfyldte angdende péstands 5 brede henvisning til
sagens bilag 3, 5, 6, 8 og 10.

De sagsogte henviser endvidere til den retlige argumentation, der fremgar af
Sagsegte P/S' indlaeg til Pressenavnet, herunder gengivelsen 1 kendelsen,
samt nevnets begrundelse.

2

Sagsegte P/S, Sagsegte, Adciteret A, Adciteret B og Adciteret C har i sit
pastandsdokument i forhold til Sagseger 2 anfert folgende:

2

2 SAGSFREMSTILLING OG KONTEKST

De sagsogte finder, at Pressen@vnets gengivelse af faktum i det hele kan
leegges til grund, Ekstrakt side 100-110 (bilag C med indstregninger og
markeringer). Steevningen af 7. marts 2018, Ekstrakt side 4-8 er pd en rek-ke
punkter uklar og uprecis og der optreeder en del faktuelle fejl.

2.1 Den konkrete artikel

”Konkurskongens topstramand er politiassistent” blev offentliggjort 21.
september 2017 kl. 19:42 af flere af sagsogtes onlineudgaver, ligesom om-
talen blev bragt i papirudgaven 22. september 2017 i sektionen Avis, hvor
Ekstrakt side 53 indeholder den trykte version, hvor kriti-ske udtalelser fra
fire retsordferere fremgar nederst. Avis ud-kommer ugens syv dage sammen
med Sagsegte P/S' regionale og lokale dagblade i dele af Jylland samt pa Fyn
0g oer.

Artiklen indeholder farvefotografi af sagseger og dennes bror Sagseger 1,
Ekstrakt side 48 (bilag 2 side 2). Fotografiet er identificeret pa Face-



48

book ved en almindelig segning i sagsegers dbne profil af redaktionen hos
Avis, hvilket skete i ugen op til publiceringen af artiklen om sagseger og
Sagseger 1. Fotografiet var offentliggjort pa Facebook af sagseger péd en
aben profil og almindeligt tilgeengeligt for offentligheden sammen med en
raekke andre fotos. Fotografiet blev udvalgt til publice-ring bl.a. for at vise
sagsogers relation til Sagsoger 1.

Der henvises til Ekstrakt side 53 og side 47. Det er ubestridt, at sagseger er
ansat som politiassistent ved Politiet, ligesom det er ubestridt, at sagso-ger er
registreret som direktor 1 Holdingselskab S.M.B.A., jf. udskrift fra Erhvervs-
styrelsen af 17. maj 2018, Ekstrakt side 111 - 116. Endvidere har sagseger
fortsat eller tidligere haft tilknytning til en raekke selskaber, som forbindes til
Sagseger 1. Sagseger har meddelt, at indholdet af ud-skriften fra
Erhvervsstyrelsen ikke bestrides, Ekstrakt side 18. Det fremgar blandt andet,
at sagsoger med adresse 1 By 2 besidder 50% af ejerande-lene og
stemmerettighederne, ligesom det fremgér, at sagseger er anmeldt som
direktion i holdingselskabet fra den 11. oktober 2016 og fremefter, jf. ogsa
beskrivelsen 1 Pressenavnets kendelse, Ekstrakt side 100 ff.

3 JURIDISKE BEMZARKNINGER

3.1. Forzldelse mv.

Steevningen af 7. marts 2018 indeholder alene en civilretlig betalingspa-stand
pa i alt kr. 70.000, og det er forst efterfolgende, at Sagseger 2 nedlegger
pastand om pélag af bade, om mortifikation samt om offent-
liggerelsesomkostninger.

De sagsogte nedleegger pastand om frifindelse for bedestraf grundet for-
&ldelse da de konkrete udsagn, jf. Sagseger 2's pastandsdokument pé-stand 2
(topstramand er politiassistent” og “’far hjelp af sin bror til at om-gé
reglerne”) blev publiceret 21. og 22. september 2017. Bodepéstandene
nedlagges af Sagseger 2 henholdsvis i replik af 8. juni 2018 1 forhold til
Sagsegte P/S samt Sagsegte, samt 1 adcitations-steevning af 11. juli 2018 1
forhold til journalist Adciteret A, jour-nalist Adciteret B og journalist
Adciteret C. Forazldelse indtraeder i medfer af straffeloven § 96, stk. 1, da
artiklen om Sagseger 2 er publi-ceret mere end 6 méneder for pastanden
nedlaegges af sagsager.

De sagsogte gor 1 ovrigt indsigelse mod udvidelse af pastande i1 pastands-
dokument af 22. april 2020, Ekstrakt side 19 - 21.

32 Rette sagsogte - Sagsagte P/S og
Sagsegte



49

Det folger af Medieansvarsloven § 10, stk. 1, at det i udgangspunktet er
forfatteren af en navngiven artikel, der er ansvarlig for indholdet af artik-len
efter lovens almindelige regler. Forfatterbegrebet 1 Medieansvarsloven
defineres som den person, der har skrevet artiklen og dermed er ophavs-
mand til den skrevne artikel, jf. herved Medieansvarsloven med kommen-
tarer (2017), side 148 og Karnov note 28 til § 10, stk. 1. Den klare hovedre-
gel er saledes, at ansvaret placeres hos ophavsmanden/forfatteren til de
meningstilkendegivelser, der udtrykkes i artiklen, jf. Medieansvarsloven med
kommentarer, side 148.

Sagsegte 1 Sagsegte P/S er udgiver af artiklen om sagseger af 21. september
2017, Ekstrakt side 47 og side 53, mens sagsogte 2 Sagsagte er
ansvarshavende chefredakter for Sagsagte P/S.

Redakteren kan alene vare ansvarlig i de tilfelde, som angives 1 Medie-
ansvarsloven §§ 11 og 13. Det bemarkes, at § 11 alene finder anvendelse pa
unavngivne artikler, hvilket ikke er tilfaeldet i nervarende sag. Me-dansvar
under § 13 forudsatter, at artiklen er skrevet af en fast medarbej-der, og dette
er sket med redakterens vidende, hvor det relevante tids-punkt for denne
vurdering er offentliggerelsen, hvilket var 21. september 2017, kl. 19:42.

Det fremhaves, at Sagsagte hverken havde set, last eller kendte til artiklens
indhold fer han sé og laeste artiklen efterfelgende, da den var udkommet i
Avis, Ekstrakt side 53. Sagsogte havde séiledes heller ikke viden om, at der
blev anvendt et fotografi af sagseger.

Det bemarkes supplerende, at udgiveren (sagsegte 1) alene har et subsi-dieert
ansvar 1 forhold til redakteren, jf. Medieansvarsloven § 15. Betingel-serne 1 §
15, stk. 1 for det serlige udgiveransvar er heller ikke til stede 1 denne sag.

Hverken sagsogte 1 eller 2 star som forfatter af ovenfor naevnte artikel, og
der ber ske frifindelse allerede fordi Sagsegte P/S og Sagsegte ik-ke er
ansvarlige, jf. svarskriftet, Ekstrakt side 9-14.

3.3 Sagens kerne - mediernes ret til videreformidling

De udsagn, som sagseger omtaler 1 stevningen, er baseret pa oplysninger fra
en reekke af Avis' kilder, der videreformidles pa s&dvanlig made i
journalistisk form. Sagen handler derfor om, hvorvidt medierne kan
videreformidle andre personers udtalelser eller genfortelle modtagen



50

information. I et tilfaelde som det foreliggende, hvor videreformidlingen
angdr et emne af betydelig offentlig interesse om vesentlige samfunds-
sporgsmal, er en sddan formidling berettiget, og publiceringen er retmees-sig.
Det fremhaves, at der 1 artiklen ikke fremsattes en sigtelse mod sagseger,
hvorfor der ikke foreligger en overtredelse af § 267. Endvidere fremhaves,
at sagseger 1 henhold til retspraksis har bevisbyrden i en sag om ytringer af
offentlig interesse og tillige at hensynet til ytringsfriheden skal indgé ”som et
overordentligt tungtvejende lod i vaegtskilen ved afvej-ningen” , jf. f.eks.
U.2004.6980.

Til stette for frifindelsespastandene skal yderligere anfores folgende:
3.3 Mediernes rolle

Det folger af Menneskeretsdomstolens praksis om Den Europ@iske Men-
neskeretskonvention artikel 10, at mediernes ytringsfrihed er en central
forudsetning for et demokratisk samfund. Medierne skal have mulighed for
at udeve deres vigtige funktion som "public watchdog" ved at formidle
information om emner af offentlig interesse. Et indgreb i mediernes yt-
ringsfrihed 1 form af straf, mortifikation, betaling af tort fra de sagsegte kan
derfor alene anses for "nedvendigt i et demokratisk samfund" i over-
ensstemmelse med artikel 10, hvis se@rdeles tungtvejende grunde taler til
statte for indgrebet (“interference”), hvor domfaldelse af de sagsegte vil
indebaere et artikel 10-indgreb.

Af Menneskeretsdomstolens praksis fremgér, at nationale domstole ma
sondre mellem mediernes egne udsagn og mediernes videreformidling af
andres udsagn eller oplysninger. Indgreb over for en journalist, der bistar
med at udbrede udtalelser eller oplysninger fra andre eksempelvis i et in-
terview eller pd anden méde, vil pd en alvorlig made haamme mediernes
bidrag til en debat om emner af offentlig interesse og vil derfor ikke vare
tilladelige, medmindre der foreligger serdeles tungtvejende grunde til at gore
det. Beskyttelsen omfatter ikke blot mediernes ret til at videreformid-le
information, som Menneskeretsdomstolen tilleegger vaegt, men ogsa of-
fentlighedens ret til at modtage informationen begrunder den vidtgdende
beskyttelse af det journalistiske materiale 1 artiklen.

Mediernes ret til ytringsfrihed omfatter endvidere ikke blot information, der
modtages gunstigt. Information, der stader, chokerer eller forstyrrer, er
ligeledes omfattet af mediernes ytringsfrihed. Menneskeretsdomstolen har
gentagne gange fastslaet, at det er overladt til medierne at vaelge de former
eller teknikker, hvormed information formidles samt det ikke er en opgave
for nationale domstole, eller 1 ovrigt for Menneskeretsdomstolen, at vurdere
disse former eller teknikkers retmassighed, hvilket stevningen



51

fejlagtigt synes at forudsatte. Retspraksis anerkender, at et vidt sken over-
lades til mediet, hvor naervaerende sag angér en ikke strafbar formidling
indenfor de meget vide graenser, i sager om pressens ytringsfrihed, herun-der
med hensyn til 1 en vis grad at fremsatte overdrevne eller ligefrem
provokerende udsagn. Sagseger anforer forskellige forhold angédende form
og prasentation, hvor de sagsogte henviser til Den Europziske Men-
neskerettighedskonvention med kommentarer (2011) side 825) Til Presse-
friheden herer ogsa et skon for pressen til at bestemme hvorledes oplys-
ninger skal prasenteres: it is not for the Court, any more than it is for the
national courts, to substitute its own views for those of the press as to what
techniques of reporting should be adopted by jou-nalists” jf. Bladet Tromsg
and Stensaas v. Norge og Jersild v. Danmark.” , og tilsvarende Jon Kjelbro,
Den Europaiske Menneskerettighedskonvention — for praktikere (2020, 5.
udgave) side 1098 — 1099.

De sagsogte fremhever tillige, at der er et solidt faktuelt grundlag for de
formidlede udsagn, samt at det er af vaesentlig offentlig interesse at dekke et
emne som overtagelse af nedlidende selskaber, herunder risikoen for
konkursrytteri og spekulation i tvangsoplesning af selskaber, hvor Sagseger
2 ma tale en kritisk omtale, nar han patager sig en ledelsesfunktion 1 en
holdingvirksomhed, der har konkret forbindelse til kontroversielle
forretningsmetoder. Emner som risikoen for omgéelse af regler for kon-
kurskarantene f.eks. ved at indse@tte nere familiemedlemmer som ledel-
sesmedlemmer, har vaesentlig offentlig og politisk interesse, jf. artiklens
indhold. Det noteres, at betydelige elementer i det faktuelle grundlag for de
konkrete vurderinger og udsagn i artiklen er, at Sagseger 2 er an-meldt til
Erhvervsstyrelsen, som direkter for Holdingselskab S.M.B.A., men ifolge
broderen Sagseger 1's udtalelser til journalist Adciteret B ikke har udfert
andre funktioner 1 forhold til rollen som direkter end blot at legge navn til,
Ekstrakt side 48: ”Han har 1 realiteten ikke noget med mine firmaer at gore.
Han skriver bare under pa regnskaber” .

De sagsogte fremhzaver, at omtalen af Sagsoger 2 er relevant og ve-sentlig i
sammenhang med dokumentationen 1 hovedsag BS-8467/2018-KOL med
bilag A-I angdende sagsegers bror, herunder at der er forneden basis for den
journalistiske dekning vedrerende sagsogers markante offi-cielle rolle og
placering 1 holdingselskabsstrukturen for koncernen, Ek-strakt side 111. Det
fremhaves, jf. ogsa Pressenavnets konklusion Ek-strakt side 107, herunder
at der er solidt faktuelt grundlag for de formidle-de udsagn med
vaerdidommen “topstramand” , som ikke er misvisende” ifelge naevnet,
Ekstrakt side 108.

Artiklen i Avis, Ekstrakt side 53, indgar i en sterre sammen-hang med
mediets dekning af det kontroversielle koncept med blandt an-



52

det at overtage nagdlidende virksomheder og lade Skat erklaere dem kon-kurs,
herunder sagsogers brors omfattende aktiviteter og forhold. Sagse-gers bror
er sledes palagt konkurskarantene 1 en langvarig periode til 24. april 2028,
jf. herved bilag B, F og bilag I (Hejesterets dom med indstreg-ninger,
Ekstrakt BS-8467/2018 side 376 ft). Sagsegers bror er endvidere straffet med
8 maneders feengsel ved dom af 3. januar 2018, Ekstrakt BS-8467/2018 side
247 ff, bl.a. for overtraedelse af straffeloven § 289, momslo-ven § 81 og for
”grov overtredelse af bogferingsloven” . Det synes at frem-gé af dommen, at
Sagseger 1 ville vere straffet med 8 maneders ube-tinget faengsel, men at
straffen gjordes betinget grundet ’den lange sags-behandlingstid” .

De sagsogte fremhaver tillige, at sagseger 1 kraft af sin stilling er omfattet af
det serlige dekorumkrav, jf. herved Tjenestemandsloven § 10, hvor Sagseger
2 tiltreeder, at han er omfattet af bestemmelsen, jf. tillige Vej-ledning om god
adferd 1 det offentlige, Ekstrakt side 86 ft, hvor tillidshen-synet fremhaves.
Det noteres, at mediet netop viderebringer en udtalelse fra justitsminister
Person 12 angaende dette princip: “Politibe-tjente skal altid i serlig grad
vaere opmarksomme pa, at de skal fremsta som forbilleder for os andre”,
Ekstrakt side 102, ligesom artiklen skal vur-deres i ssmmenhang med
udtalelser fra fire retspolitiske ordferere (Soci-aldemokratiet, Dansk
Folkeparti, SF og Enhedslisten). Omtalen har et fak-tisk grundlag og
forneden dakning bl.a. grundet sagsogers brors markan-te udtalelse om
sagsagers reelle (manglende) funktion i holdingselskabet.

Udtrykkene “’strdmand” og topstramand” har et primert indhold af vur-
derende karakter (veerdidomme, “value judgments”), som har fornedent
faktuelt grundlag og som falder udenfor anvendelsesomrédet for straffe-
loven § 267. Det fremhaves, at artiklen Ekstrakt side 102 indeholder en
formidling af en udtalelse fra Advokat, som er fast ku-rator ved Skifteretten i
Viborg. Advokat citeres bl.a. for: ”Det er ikke strafbart at vaere stramand,
men man anvender typisk strdmaend for at dekke over noget. Her handler det
om, at Sagseger 1 kan fortsatte sit arbejde, selvom han har
konkurskarantene” . Endvidere citeres samme sted professor Person 13 og
indeholder folgende s@tning: ’Politi-assistenten overtreder ikke
lovgivningen” . I sammenhangen er udtrykket “topstramand” ikke
aerekrenkende. Det fremgar bl.a. af artiklen, at det ik-ke er strafbart at veere
stramand, hvor udtrykket formidles af mediet og indeholder en vurdering fra
en repraesentant for offentligheden (kurator), som kritisk udtaler: ”Sagseger 2
kan ikke vaere 1 god tro. Han er ud-merket klar over, at det ikke opfylder de
krav, man normalt ville stille til en direkter.” Dette ma sammenholdes med,
at sagsoger selv kommer til orde 1 artiklen 1 Avis og med et direkte citat
afviser, at det som foregér har noget med stramandsvirksomhed at gere. De
sagsegte noterer



53

tillige, at artiklerne om Sagseger 1 og sagseger har medfort en vifte af
konsekvenser, herunder aftholdelse af dbent samrad i Folketingets skatte-
udvalg 7. december 2017, ligesom omtalen har fort til konkret opfoelgning fra
lokale redaktioner angdende problemstillingerne med fortsat aktivitet fra
personer med konkurskarantenesager m.v. Det efterfolgende forleb har
underbygget relevansen og vasentligheden af det journalistiske arbej-de,
hvor der heller ikke er grundlag for mortifikation af de to udsagn. Ud-sagnet
om at Sagseger 2 hjelper med at omga reglerne, sagsegers pa-stand 2, udger
en formidling af kildernes udsagn og har det fornedne fak-tuelle grundlag.

Sagseger har selv offentliggjort fotografiet af Sagseger 1 og ham via sin
egen dbne profil pd Facebook, hvor Avis fik s&dvanlig ad-gang. Fotografiet
og dets motiv er relevant for sammenheangen og for den journalistiske
daekning, herunder for at illustrere forbindelsen mellem de to personer.

Det samlede vederlag for anvendelsen, som sagseger ikke gav samtykke til,
kan takstmaessigt opgeres til kr. 1.500, hvilket beleb er tilbudt til sagse-ger af
sagsogte 1, jf. ogsa retsbogen af 29. juni 2018, og hvilket belgb har varet og
er til rddighed for sagseger, men er blevet afvist af Sagseger 2 og tillige af
hans advokat. De sagsogte tager forbehold for anbringender angdende
retmessighed og vederlag m.v., herunder citatretten, hvis en udenretlig
losning fortsat ikke er opnaet forud for hovedforhandlingen. Det fremhaves,
at fotografiet alene er et portraetbillede med bla himmel, som ikke er
kraenkende for sagseger, jf. tillige Pressen@vnets kendelse, Ek-strakt side

108 (er af offentlig interesse”).

Sagsegers pastand 3 bortfalder ved frifindelse for de ovrige pastande. De
sagsaggte bemerker, at straffeloven § 273, stk. 2 er ophavet og at tankeseet-
tet bag bestemmelsen ikke laengere finder anvendelse, jf. ogsa Straffelovra-
dets betaenkning 1563/2017. Der mé ske frifindelse for sagsegers pastand 4,
idet der intet grundlag er for tilkendelse af godtgerelse, hvor betingelserne
for tilkendelse af tort ikke er opfyldte. Det bemarkes, at tilkendelse af tort og
dom til mortifikation vil indebere indgreb i forhold til artikel 10, som netop
beskytter mediets og de sagsegte journalisters ret til formidling om
vaesentlige samfundsspergsmal.

2

Parterne har under hovedforhandlingen narmere redegjort for deres opfattelse af
sagen.

Rettens begrundelse og resultat



54

Sagseger 1's og Sagseger 2's pastand 1:

Sagseger 1 og Sagseger 2 anlagde retssager mod Sagsegte P/S og ansvarshavende
chefredakter Sagsegte den 11. marts 2018. Stevningerne indeholdt kun pastande
om betaling af en skonomisk godt-gerelse. Forst 1 sagsagernes replik af
henholdsvis 12. juni 2018 og 8. juni 2018 mod Sagsagte P/S og Sagsegte, blev der
nedlagt pastand om straf i medfor af straffelovens § 267 og § 268.

Adciteret A, Adciteret C og Adciteret B blev forst inddraget 1 sa-gerne ved
adcitationsstaevninger den 11. juli 2018, der indeholdt pastand om straf efter
straffelovens § 267 og § 268.

De artikler, der indeholder de udsagn, som sagsegerne pastar de sagsogte straf-fet
for, er publiceret 1 september 2017.

Retten finder, at foraldelsesfristen efter straffelovens § 96, stk. 1, skal regnes fra
publiceringen af artiklerne, hvor sagsegeren havde et fuldt tilstreekkeligt grundlag
for at pastd de sagsagte straffet. Den omstendighed, at artiklerne har kunnet findes
pa nettet m.v. kan ikke fore til at anse det for en fortsat forbrydel-se, ligesom
Sagseger 2's politianmeldelse af Sagsegte P/S for overtrae-delse af straffelovens §
264 d, der ikke forte til sigtelse, ikke kan fore til at fast-slé, at foraeldelsesfristen er
afbrudt eller suspenderet.

Pastandene om straf blev forst fremfort mere end 6 maneder efter, at artiklerne var
publiceret, og det folger heraf, at kravet om bedestraf var foreldet 1 medfer af
straffelovens § 96, stk. 1, da pastandene blev nedlagt i replikken overfor Sagsegte
P/S og Sagsegte, og i steevningerne overfor Adciteret A, Adciteret C og Adciteret
B.

Allerede derfor frifindes de sagsogte for sagsogernes pastand 1.

Sagseger 1's pastand 5:

Sagseger 1 har nedlagt en pastand om, at de sagsogte skal anerkende Sagseger 1's
ret til genmeele.

Retten til genmale fremgar af medieansvarslovens kapitel 6. Kompetencen til at
palegge et medie at give fyldestgerende genmele, tilkommer Pressenavnet, jf.
medieansvarslovens § 40. Pressenavnet har 1 sin kendelse af 15. maj 2018 truffet
afgerelse om, 1 hvilket omfang Sagseger 1 havde ret til genmale, og gen-melet er
efter det oplyste bragt sammen med offentliggerelsen af kendelsen.



55

Der ses ikke 1 en sag mellem Sagseger 1 og Sagsegte P/S og admini-strerende
chefredakter Sagsegte hjemmel i straffelovens kapitel 27 eller i medieansvarsloven
§ 54 til for retten at give paleg om genmele.

Da Pressenavnet ikke er part i sagen, og da retten ikke har kompetencen til at give
ret til genmale, vil Sagsegte allerede af den grund vare at frifin-de.

Sagseger 1's og Sagseger 2's pastand 2:

Retten bemerker overordnet, at det er sagsegerne, der barer bevisbyrden for, at de
sagsagte har gjort sig skyldige 1 overtraedelse af straffelovens §§ 264 d, 267 og
268.

Det kan laegges til grund, at Adciteret A, Adciteret C og Adciteret B var forfatterne
til artiklerne, der er omfattet af denne sag. Det er derfor dis-se sagsegte, der efter
medieansvarslovens § 10, stk. 3, jf. stk. 1., er ansvarlige for indholdet af artiklerne.
Det folger allerede heraf, at Sagsogte ikke kan pdlegges ansvar for artiklernes
indhold efter medieansvarslovens § 11.

Sagsegte har forklaret, at han overtog det overordnede ansvar for Avis, hvor
artikelserien redaktionelt var placeret den 1. oktober 2017, og at det indtil da var
Person 4, der var ansvarshavende. Efter bevisfo-relsen finder retten ikke grundlag
for at fastsla, at Sagsegte som an-svarshavende chefredakter for Sagsegte P/S
havde nogen viden om ind-holdet af de omhandlede artikler pa
publiceringstidspunkterne, eller at artikler-ne blev forelagt ham til godkendelse
eller gennemlasning for publicering, end-sige at han skulle have kendskab til at
artiklerne kunne vere i strid med lovgiv-ningen, herunder straffelovens § 267 og §
268. Det var Person 1, der var chefredakter pa Avis og havde det redaktionelle
ansvar for artikel-serien. Det var da ogsa Person 1, der i slutningen af september
2017 havde korrespondancen med sagsegerne, da disse klagede over indholdet af
ar-tiklerne. Sagsegeren har imidlertid ikke inddraget Person 1 i sagerne.

Under disse omstendigheder finder retten ikke, at det er bevist, at Sagsegte er
medansvarlig for indholdet af de navngivne artikler, jf. medieansvar-lovens § 13.

Allerede derfor frifindes Sagsogte.
Sagsegte P/S er udgiver og baerer et subsidizert ansvar i forhold til redak-teren, jf.

medieansvarslovens § 15. Da der er navngivne forfattere til artiklerne, og Sagsegte
er frifundet med den ovenfor angivne begrundelse, finder



56

retten ikke, at betingelserne i medieansvarslovens § 15, stk. 1, for at paleegge
Sagsegte P/S et udgiveransvar er opfyldt

Sagsogte P/S frifindes derfor.

Det kan efter bevisferelsen laegges til grund, at artikelserien blev besluttet for at
belyse, om konkurskarantenereglerne havde den tilsigtede virkning, at artikler-ne
blev udarbejdet efter grundig research, hvor der blev indhentet oplysninger fra
professionelle kilder, herunder hos skifteretternes medarbejdere, kuratorer rundt i
landet og kammeradvokaten, og at der tillige blev indhentet kommenta-rer fra
ministre og politiske ordferere. Retten finder, at der herved har varet ta-le om
vigtig og vaesentlig journalistik om et samfundsrelevant emne, der aben-bart mé
have offentlighedens interesse.

Det kan laegges til grund, at Sagseger 1's navn dukkede op i researchen, og at
artiklerne om Sagseger 1's virksomhed blev til efter et langt interview, og at man
tillige gav Sagseger 2 mulighed for at komme til orde, og oplyste ham om, hvad
man ville skrive om hans rolle, inden publicering, men at han af-viste at deltage.

Sagseger 1 var tidligere gaet konkurs med en koncern, og det kan som an-fort i
Kebenhavn Byrets dom laegges til grund, at han 1 en lang &rraekke forud for
artikelserien systematisk anvendte en forretningsmodel, hvor han mod et ik-ke
ubetydeligt vederlag indtrddte som afviklingsdirektor/likvidator i kortere og
leengere perioder 1 gkonomisk nedlidende selskaber, indtil selskaberne gik kon-
kurs, ofte med Skat som rekvirent. Sagseger 1 har forklaret, at han pa det tidspunkt
havde ydet sadan bistand til 612 selskaber, der alle gik konkurs efter, at Sagsoger 1
var indtrddt som direkter/likvidator. Det kan efter hans for-klaring videre laegges til
grund, at han har fortsat sit virke med at afvikle nedli-dende selskaber efter samme
forretningsmodel, nu med tredjemand som sa-kaldte afviklingsdirekterer, med ca.
100 selskaber om éret. Retten laegger i den forbindelse til grund, at denne aktivitet
er sket gennem Holdingselskab S.M.B.A., og at indtaegterne fra
konsulentvirksomheden er indgéet i Holdingselskab S.M.B.A..

Sagseger 1 var i december 2016 blevet tiltalt for overtradelse af straffe-lovens
bestemmelser om grove overtraedelser af momsloven og bogferingslo-ven, og han
var 1 juni 2017 blevet idomt konkurskarantaene i sammenlagt 12 ar. Han blev 1
december 2017 idemt betinget faengselsstraf og frademt retten til at deltage 1
erhvervsvirksomhed. Konkurskarantaenerne er efterfolgende blevet stadfestet i
landsretten og Hojesteret.

Det kan leegges til grund, at Sagseger 2 var direkter og alene tegningsberet-tiget i
Holdingselskab S.M.B.A. og han har forklaret, at han var vidende om, at Sagseger
1




57

fortsatte sin konsulentvirksomhed gennem Holdingselskab S.M.B.A., men at han
som direktor ikke interesserede sig herfor. Sagsager 1 oplyste til de sagsogte i
interviewet, at Sagsoger 2's virke som direktor gik ud p4, at han skrev regn-skaber
under, men at Sagseger 1 stod for aktiviteterne. Ejerne 1 selskabet var Sagseger 1's
bern og Sagseger 2, men efter forklaringerne havde in-gen af dem betalt for
overtagelsen af ejerandelene.

Konkursrytteri og stramandsvirksomhed er ikke selvstendigt kriminaliserede
begreb, og retten finder, at de udsagn, der er anvendt i artiklerne — “konkurs-rytter”
, "konkurskonge” , “hovedskurk” og “topstrdmand” , er udtryk for vurde-rende
udsagn af karakteren “value judgement” , for hvilke der ikke kan kreves fort
sandhedsbevis. Retten finder ikke i ovrigt, at der er fort bevis for fejl eller
usandheder 1 artiklerne og det forhold, at det ikke i YouTube videoen var angi-vet,
at der i nogle tilfelde blev indhentet vurderinger af de nedlidende selska-bers
aktiver, kan ikke @ndre herpa.

Efter det oplyste om Sagseger 1's virksomhed, og om Sagseger 2's rolle i
forbindelse med brorens fortsatte aktiviteter, efter denne var blevet belastet med
sager om overtredelse af straffeloven og konkurskarantaener, og om Sagseger 1's
holdning til disse sager, finder retten, at det var berettiget, og at der var dekning i
artiklerne for at anvende de vurderende udsagn, uagtet udtruk-kene kunne opleves
som belastende og ubehagelige for sagsegeren.

Nér man helt systematisk faciliterer et system mod betydeligt vederlag, hvor
nedlidende selskaber overtages og lukkes uden, der er bogferingsmateriale til
stede, og med indsattelse af direktorer, der ikke har kendskab til de pagaelden-de
selskabers forhold, ved i en lang rakke tilfelde at lade Skat sta for at stille
sikkerheden ved en konkurs, og samtidig organiserer sin virksomhed med fa-
miliemedlemmer, saledes aktiviteten kan fortsatte uberort af konkurskarantae-ner
og straffesager, og familiemedlemmer deltager uden at tage ansvar for virk-
somheden, svarende til funktionen i selskabet, s m& man 1 vidt omfang tale,
angreb fra pressen, og at der anvendes harde og tenderende udsagn i debatten, ogsa
og maske navnlig nir man er ansat som polititjenestemand. I en sddan si-tuation
ma hensynet til pressens ytringsfrihed veje tungt.

At den redaktionelt ansvarlige af presseetiske grunde trak udsagnet “hoveds-kurk”
tilbage, kan ikke fore til en anden bedemmelse.

Udsagnene er 1 gvrigt anvendt 1 forbindelse med sagsegernes erhvervsaktivitet og
ikke vedrerende privatlivet, og allerede derfor, har de sagsogte ikke overtra-dt
straffelovens § 264 d.



58

Uanset Pressenavnet, efter en presseetisk vurdering, pa enkelte punkter har udtalt
kritik, finder retten ikke, at sagsegerne har fort bevis for, at de sagsegte journalister
har gjort sig skyldige i overtredelse af straffelovens §§ 267 og 268.

Efter en samlet vurdering frifindes de sagsogte.

Sagseger 1's og Sagseger 2's pastand 3:

Da de sagsogte er frifundet for sagsegernes pastand 2, vil de veare at frifinde for
sagsggernes pastande om udredelse af en sum til dekning af omkostninger til
kundgerelse. Det bemarkes i ovrigt, at dageldende straffelovs § 273, stk. 2, er
oph@vet som overflodig og utidssvarende.

Sagseger 1 og Sagseger 2's pastand 4:

Da de sagsagte er frifundet for sagsegernes pastand 2, frifindes de for at udrede
godtgerelse for tort efter erstatningsansvarslovens § 26.

Sagseger 2 har sarskilte 1 relation til pdstand 4 gjort geeldende, at de sagsog-te er
ansvarlige for den retsstridige anvendelse, herunder beskaring/@ndring af det 1
artiklerne anvendte portratfoto, herunder i medfer af ophavsretslovens § 1, stk. 1,
og § 3, stk. 2.

Det kan efter sagsegernes forklaringer laegges til grund, at billedet er taget af en
professionel fotograf. Det er derfor fotografen, der har en eventuel ophavsret til det
pageldende vaerk, og det er derfor fotografen, og ikke bestilleren eller an-dre, jf.
ophavsretslovens § 60, der kan udeve rettighederne efter ophavsretslo-vens §§ 1
og 3. Retten finder ikke, at Sagseger 2 har godtgjort, at de eventu-elle
ophavsrettigheder pd andet grundlag er overgéet til ham. De sagseogte fri-findes
derfor for et eventuelt ansvar for kreenkelse af ophavsrettigheden.

Adciteret B har forklaret, at han hentede portretfotoet pa Sagsager 2's Facebook
profil, og at han umiddelbart ved at sege pa Sagseger 2's navn fik adgang, ogsa til
billeder pa dennes profil. Sagseger 2 har heroverfor ikke loftet sin bevisbyrde for,
at hans Facebook profil var lukket, og at de sagsegte pa retsstridig mide har
skaffet sig adgang til billedet. Retten finder 1 ovrigt, at billedet efter sit indhold
ikke kan anses kraenkende for Sagseger 2, og da det er bragt i en kontekst, der
havde offentlig interesse, og var i forbindelse med Sagsoger 2's hverv som direkter
1 Holdingselskab S.M.B.A., har de sagsogte ikke kren-ket Sagsager 2's privatliv
ved at bringe fotoet i forbindelse med artiklerne. De sagsegte frifindes derfor for
betaling af godtgerelse for retsstridig brug af fo-toet.




59

Sagsegte P/S har imidlertid anerkendt, at der skal betales et billedve-derlag for
anvendelsen pa samlet 1.500 kr., for hvilket beleb der gives Sagseger 2 medhold
med renter fra den 29. juni 2018, hvor der blev taget bekref-tende til genmale,
dog uden effektiv betaling eller deponering.

Sagseger 1 skal betale sagsomkostninger ekskl. moms til Sagsegte P/S med 15.000
kr., til Sagsegte med 18.750 kr., til journalist Adciteret A med 18.750 kr., til
journalist Adciteret B med 18.750 kr. og til journalist Adciteret C med 18.750 kr.
Belobene deekker udgifter til ad-vokatbistand. Det er oplyst, at Sagsegte P/S er
momsregistreret. De gvri-ge sagsogte er ikke momsregistreret, hvorfor
omkostninger til disse er inkl. moms.

Sagseger 2 skal betale sagsomkostninger ekskl. moms til Sagsegte P/S med 10.000
kr., til Sagsegte med 12.500 kr., til journalist Adciteret A med 12.500 kr., til
journalist Adciteret B med 12.500 kr. og til journalist Adciteret C med 12.500 k.
Belobene dakker udgifter til ad-vokatbistand. Det er oplyst, at Sagsegte P/S er
momsregistreret. De gvri-ge sagsogte er ikke momsregistreret, hvorfor
omkostninger til disse er inkl. moms.

Retten har lagt vaegt pa sagernes karakter, den oplyste ekonomiske verdi, for-
beredelsens omfang og hovedforhandlingens varighed. Der har veret tale om til
dels selvstendige sager, der har veret behandlet sammen, med 1 det vaesent-lige
samme bevisforelse. Retten har dog ogsé lagt vaegt pa, at sagerne med Sagseger 1,
har veret den tungeste del af sagskomplekset. Retten har endvide-re taget hojde
for den besparelse, der har ligget 1, at samme advokat har repra-senteret alle de
fem sagsogte. Pa den baggrund og efter en samlet vurdering af den samlede udgift
til advokatbistand, er de enkelte salerer udmalt i den nedre ende af de vejledende
takster for proceduresager.

THI KENDES FOR RET:

Sagsegte P/S, ansvarshavende chefredakter Sagsagte, journalist Adciteret A,
journalist Adciteret B og journalist Adciteret C frifindes.

Dog skal Sagsegte P/S inden 14 dage til Sagseger 2 betale 1.500 kr. med tilleeg af
procesrente fra den 29. juni 2018.

Sagseger 1 skal betale sagsomkostninger til Sagsegte P/S med 15.000 kr., til
Sagsegte med 18.750 kr., til journalist



60

Adciteret A med 18.750 kr., til journalist Adciteret B med 18.750 kr. og til
journalist Adciteret C med 18.750 kr.

Sagseger 2 skal betale sagsomkostninger til Sagsegte P/S med 10.000 kr., til
Sagsegte med 12.500 kr., til journalist Adciteret A med 12.500 kr., til journalist
Adciteret B med 12.500 kr. og til journalist Adciteret C med 12.500 kr.

Belobene skal betales inden 14 dage.

Sagsomkostningerne forrentes efter rentelovens § 8 a.









